Saturday, April 24, 2010

يوم لما خدوني الفرح معـاهم !


يوم لما خدوني الفرح معاهم !













مين قال أني مش باحب الأفراح ؟!

دي الأفراح جميلة خالص .. والناس كلها بتكون على طبيعتها !!
وكل فرح مُختلف عن التاني تمامًا !!

حد قال أني مش باحب الأفراح ؟!

ما علينا ..
المهم .. امبارح كان عندي فرح في المُنتزه !
وأصلاً أنا مكنتش عاوز أروح ...
لأ واللي يغيظ بقى ..
من قبل الفرح، وهم مش لاقيين حد يزنوا على دماغه غيري ..

" لازم تيجي الفرح معانا يا T "
" حتلبس بدلة يا T "
" مش حتلبس جينز يا T "
" حتلبس كرافتة يا T "
" مش حتعمل شعرك سبايكي يا T وإلا حتبقى عار على العائلة يا T "

كان ناقص يقولوا لي/ " حتعمل شعرك على جنب يا T "

المشكلة بقى إني رحت ولبست البدلة والكرافتة !
بس طبعًا عملت شعري على مزاجي .. 
تسريحة جديدة بالأصح !
أول ما شافوها قالوا " ايه الهبل ده ! "
هعع !

يفهموا ايه هم أصلاً في الشعر وجمال الشعر ؟!
وبعدين أنا كده .. أنا T !!


°°°°°°°°°°°°°°°°


- وصلنا الفرح الساعة 8 !
في واحدة من قاعات المُنتزة .. واللي كانت في الأصل ضمن قصر خاص بخادمات الملك !
 ....
كانت قاعة صُغيرة كده ولذيذة ..
بما إن العريس قريب العروسة ..
يعني زيتنا في دقيقنا ..
والمعازيم مش كتير ..
والعروسة للعريس والجري للمتاعيس ..

ولغاية الساعة 10 والعريس والعروسة لسه موصلوش ..
لدرجة إني بدأت أتعجب من وجود حد نحس في الفرح .. (هع ! ) !

المهم قلت لهم يتصلوا بالعروسة يشوفوها جاية ولا غيرت رأيها ؟!
هيهيهي ..

في الفترة بقى اللي ما بين الساعة 8 لغاية ما العروسة وصلت ..
قعدت  أتعرف على بعض الناس في الفرح !

- يعني مثلا .. أم العريس كانت جاية تسلم على ماي مازر !
بما إنهم يعرفوا بعض من مكانٍ ما !!

بعدها ماي مازر بتقدمني ليها ..

- ماي مازر / ابني .. T !
- أم العريس / دكتوور ؟!
- أنا / لأ .. T حضرتك !!
- أم العريس / هيهي .. دمك خفيف يا مضروب !
- أنا / على فكرة اسمي T  مش دكتوور !

طبعًا بعدها افتكرت واستوعبت ..
إن العلامة المُسجلة في عائلتنا وعائلتهم ..
هي الدكتور والمهندس ..
يعني لمؤخذة لو حد تاني مش حيسلموا عليك ..
قال دكتور قال !
ميعرفوش اللي فيها ..


- بعدها بشوية ..
واحد ( X ) من قرايبنا ..
يقول لي/ "ايه يا دكتور T .. انت عامل نفسك مؤدب ولا ايه ؟ "

كنت عاوز اقوله " اه .. للأسف " !

هع !


°°°°°°°°°°°°°°°°


- المهم .. وصلت الساعة 10.30
وأخيرًا وصل العريس والعروسة ..
وبدأ الفرح .. بالزفة المُعتادة !
وفكروني معملش زفة يوم فرحي ..
لإن بعد اللي شفته من رقص العريس (اللي يستحق إنه يتسجن عليه ) !
معنديش استعداد أعمل زفة !


وبعدها طلعوا القاعة ( في الاسانسير ) !!!
وهم داخلين بقى ..
العريس الله ينور عليه .. قام دايس على ديل الفستان !
هو مش داس ومشى ..
لأ داس ووقف .. والعروسة كانت ماشية !
وكادت أن تقع .. أو كاد الفستان ينقطع !
بس الحمد لله ربنا ستر !!

وأصلا العريس كان لابس ستايل غريب كده ..
سمعت أقاويل من المعازيم إن اسمه (ستايل المروحة ) !
اللي هو ولا بابيون ولا كرافت !
حاجة غريبة كده .. وفيها دبوس في النص !

بس أنا شخصيًا كنت شايفه أقرب للبس ركوب الخيل !
بجد كان فاضل له كُرباج وكاب .. والحصان طبعًا :D !



- وبعدين جت فقرتي المُفضلة ..
وهي فقرة ( توليع العروسة ) !

حيثُ تقدمت فرقة حاملي المشاعل ..
وطافت حول العروسين الحلوين !
وبعدها بقى ..
جابوا (شعلة) و ادوها للعريس ..
و شُعلة تانية للعروسة ..
علشان يولعوا بعض !
واهو يبقى عيش وولعة !!

هعع !

- وبعدها كانت فقرة ( تسميم العروسة ) !
ما هو بعد التوليع ييجي التسميم !
وجابوا لهم ( الشراب ) السحري اللي حيشربوه !
وطبعًا وزعوا على المعازيم كُلها !

لأ وايه الناس كُلها أخدت (شربات) لونها أحمر كده !
إلا أنا !!
يُقع في حظي كوابة قمر الدين !!
كانت كوباية يتيمة كده لونها orange .. وشكلها ميطمنش !
بس على مين يا عم !
شربتها برضه ! ومش عارف حتى الآن هي ايه !!

وعلشان كده ..
فكروني برضه يوم فرحي ..
يكون المشروب الرسمي هو (الفودكا) أو (مارتيني ) ..
أصل أنا عارف فيه ناس تموت في الحاجات دي !


°°°°°°°°°°°°°°°°


- مفيش داعي بقى أوصف الرقص والهلس والبطيخ ده كُله !
علشان لو وصفت الكلام ده .. محتاج بلوج كاملة لوحدها !!

وأصلا .. أنا كُنت قاعد على ترابيزة .. 
أقرب ما يقال عنها هي "عواجيز الفرح " !
وعلى فكرة عواجيز الفرح دول مطلعوش عواجيز ..
يعني مش لازم يكونوا كُبار ..
لأ ده مُمكن يكون أي حد تتخيله !
ومش عاتق أي حد في الفرح في حاله !
والمُتمكن فيهم .. بيتكلم كمان عن الناس اللي مش في الفرح أصلاً !

زي مثلا ( X2 ) من قرايبنا برضه ..
اللي فضل يكلم "الدكتور" اللي هو أنا !
لدرجة إني كنت شايف الحروف بتاعة الكلمات وهي بتقع منه كده وهو بيتكلم !!
وكُل اللي طالع عليا في دماغي ..
Bla Bla Bla Bla BLa Bla Bla Bla Bla BLa



°°°°°°°°°°°°°°°°


- بعد كده .. جت أسخف فقرة شفتها في فرح !!
فقرة الفراعنة !!!
فراعنة ايه ؟!
هو فرح مين يا ناس ؟!

بجد والله كانوا جايبين فراعنة !
والتورتة كانت فرعونية برضه !!

أنا مش حاحكي على الفقرة دي أحسن !!!
نو كومنت بجد !!


- وبعدين .. جت فقرتي المُفضلة في الأفراح !
" البوفيه " .. وبالذات لو زي البوفيه ده .. Open !

واللي لأول مرة .. من كُتر السخافة ميكونش ليا نفس أكل ..!
بس تقول ايه للبشر !
الناس كلها فجأة بقوا عاوزين يأكلوني أنا بس !

" جرى ايه يا T .. انت مكسوف تاكل ولا ايه ؟ "
" لأ لأ يا T .. زعلتني منك كده "

وبعدين ده يقوم يجيب لي طبق !
وده يقوم يجيب لي طبق تاني !
وده يجيب طبق حلو !

وأنا مش عاوز آكل .. ومأكلتش طبعًا ..
هم أكلوا كل اللي جابوه لي !!
هعع !

"ينيلك يا T .. سديت نفسي عن الأكل " !

ينيلك انت يا بعييييد .. ده انت واكل طبقين لوحدك يا راجل !!!





°°°°°°°°°°°°°°°°




- المهم .. رجع العريس والعروسة تاني !
وقعدوا يغنوا لبعض . والكلام ده كله !

حتى انتهى الفرح في سلام !
و عُدت للبيت الساعة 3 الصبح !!!!!!!
وكله بيودعني /
" نشوفك على خير يا دكتوووور " !

يا جماعة قلت لكم اسمي  T !!!!






°°°°°°°°°°°°°°°°





- كلمة أخيرة ..

على فكرة .. أنا طبيعتي باحب الأفراح .. وأموت في الهلس غالبًا !
بس ده يعتمد على فرح مين ..
وهل فيه حد حاضر ممكن انسجم معاه ولا لأ !

علشان بس محدش يقول عليا إني Anti-Wedding !

بس الحق يُقال .. إن الأفراح عندنا محتاجة makeover  أصلا !
لإنها بقت شبه بعض جدًا جدًا !

يلا ..
عقبال عندكم ان شاء الله !

:D

الدكتور !
أقصد ..

       T         
24/4/2010 

هع !

19 comments:

  1. hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe xD bgd No0o0o0o CommenT :D bs ana kont 3yza a3raf fakret el fr3na di 7anatto fiha el 3ariis wel 3arousa wla eh :P:P:P
    nice 1 ya tare2 xD rbna m3ak ya doctoooooooor :P

    ReplyDelete
  2. lo0o0ol..tb wallahi enta mn sa3et ma2olt 3andak fra7 w ana makontsh mtmna :D:D..e7sasy da msh bykdeb asln 5ales :D:D yala rbna yostor ana ry7a fra7 2day...ma 3alena bs ana bgd ma3ak fe 7tet en afra7na ba2t shaba7h b3d awy b2t 7aga momela w b3den aktar fakra ana sha5syn msh b7bha lama el 3ersan y3`ano l ba3d (except fe 5tobet o5ty tb3n la2n el 3ares soto 7lw)
    ana zanby eh asm3 soteen 3`albn ma ykono aw7ash mn ba3d..7asby allah w n3m el wakel
    yala m3lsh ya T 3o2bal kol fra7 w 3o2bal 3andak ;) ;)washofak 3ares el 3`afla :P

    ReplyDelete
  3. E5sss 3lik ya T Z3LTINI .. :D
    hehehhehhehe ...w b3den f far7k isa msh m7tag el fra3na w kol klam el bati5 dah ... enta 3arf mn by7laha ;)
    Nice 1 T :D



    She : ) ..!!

    ReplyDelete
  4. hehe..
    eh dah ya T !
    balawiiiiiii..

    ..

    la2 rabena yew3edak bfrah anfa5 meno yaaa rab !!

    ReplyDelete
  5. بجد مسخرة اخر حاااااااااااااااجة

    ينيلك انت يا بعييييد .. ده انت واكل طبقين لوحدك يا راجل !!!


    ايه يا طارق حتعد علي الراجل لقمته سيب الناس تاكل وتفرفش كده

    لكن بجد انا نفسي ادوق التورتة الفرعونية دي . واضح ان طعامها جامدة امون ....!!!!!!!!؟

    ملوحظة يا طارق
    الحرملك او الجزء المفتوح من سراي المنتزة ده الجزء المفضل للملك وهو مكنش لخدم الملك ولكن ده خاص بالاميرات والملكة وده الجزء اللي كان جلالة الفاروق بيفضله اما السلاملك الجزء الموجود في وسط الجنينة فده مخصص حاليا للسفراء وكده يعني

    ReplyDelete
  6. - نونا ..

    بجد كان نفسي يغنوا " انا مش بتاعة الكلام ده " .
    هيهيهي

    بس تخيلي العريس قعد يغني ايه ؟!
    اغنية كده مش عارف بتاعة مين ..
    بتقول " حاجري عليه وابوسه " ..

    حاجة اخر بطيخ ..
    انا كنت ماسك نفسي من الضحك بالعافية !

    ما علينا ..

    حابقى احكي لك عن الفراعنة لما اشوفك بقى .. هيهي

    T

    ReplyDelete
  7. - اسسو ..

    الحمد لله مسمعناش صوت العريس والعروسة امبارح !
    اهو ده اللي كان ناقص كمان !

    مش كفاية البدلة بتاعة العريس !

    أي نعم فستان العروسة كان حلو !
    بس مش كفاية يعني !

    هع !

    ربنا معاكي في فرح توداي ..
    يا رب يطلع حلو :D

    T

    ReplyDelete
  8. - شييي .
    هاللو سيسيتر !

    طبعا انا مش محتاج فراعنة اكيد .هيهي
    ده احنا اللي علمنا الفراعنة يا بنتي !

    وبعدين يوم فرحي ان شاء الله !
    حابقى اختار الاغاني اللي على مزاجي ..

    عارفة نظام احلام اليقظة يعني ..

    هعع !

    يلا يا سيستر !
    سي يو ..

    : ))

    T

    ReplyDelete
  9. - موني ..

    يهدك يا بعيدة ..
    وبعدين بتدعي على فرحي يكون نفخ ..!
    عيب عليكي .. انتي رحتي فين ؟!!

    هع هع هع :P




    - كريم ..

    آمون مين يا كريم !!
    انت واضح انك من اياهم ..
    عواجيز الفرح ..
    هيهي :D

    T

    ReplyDelete
  10. loooooooooooooooooool enta el note di da7ktny w ana aslan f mood zay el zeft,,tarek enta mas5raaaa,,,kol da 7asl,,3ayza a2olk enk ta2rebn 2olt mo3azem el hagat el mostfza f el afra7,,specially el zafa,,ya saaaaaaaaaaaaater,,,,
    bs bgd gamda mooot..
    cant wait to read ur note about ur wedding kaman meet million sana kda:P:P:P

    ReplyDelete
  11. هو أنا عامةً ،، مجربتش أروح "فرح" بصراحة،، بس بالنسبة لي،، مش بحب الأجواء دي بالذات مؤخرًا يعني ،، بس إنت مسخرة يا دكتور أقصد
    T

    Nice Note !!
    =)) =)) =))

    ReplyDelete
  12. 7lwa awy ya tarek alahh k2ny ro7t el fara77 :)

    bas kan nfsy ashofk blbadlaa.. :)

    ReplyDelete
  13. bas lamma nshof fr7ak 7yb2a 3amel ezzy ? :D

    ana 7assa 7ykon leh t3m tany ...

    ReplyDelete
  14. "فكروني برضه يوم فرحي ..
    يكون المشروب الرسمي هو (الفودكا) أو (مارتيني ) ..
    أصل أنا عارف فيه ناس تموت في الحاجات دي !"

    يا سلااااااااام يا واد يا تي يا فاهمني انت
    !!
    :D :D :D
    احترمك اوي لما توفر ليّا إحتيجاتي .. انت ولد زيي الفل والله

    ------------------------------------
    **** نووت جامدة جامدة جااااااامدة الصراحة

    بس ما انت عارف اللي فيها .. ساعة ما تلاقي
    النفخ بلغ الحد الأقصى اللي لا يطاق .. اديها كرسي ف الكلوب وغشلقها. أومال انا علمتك ايه من ساعة ما عرفتك..خدلك رهينة مثلا وهدد بقتلها لو مروحوش بيوتهم !!!!! =)) =)) أو اديني رنة اجيلك بعربية نص نقل نطربقها وتروح تنام !! =))

    ،،
    ،،

    وبعدين فيه حاجات معروفة ومحددة بتتعمل ف الأفراح:-
    بتآكل وتضحك وتشتم الناس وتتريأ عليهم ف سرك أو علنًا مش مشكلة يعني !! وبعدين يجيي وقت النوم


    ** إني واي النووت مسخرة يا اونكل تي ومتوقعة طبعًا .. لأننا من الآخر مبيعجبناش العجب
    !!
    هيهههي
    :D



    Zika Lovett :D

    ReplyDelete
  15. جامدة جدا بصراحة النوت دي وانا معاك بصراحة في حكايةإن الأفراح عندنا محتاجة "
    makeover أصلا !
    لإنها بقت شبه بعض جدًا جدًا" !
    انت متعرفش انا بعاني قد اية من موضوع الافراح والزفة دة طب ياعم انت كانت زفة فرعوني بس حد يقولي يا جماعة في حاجة اسمها زفة حصاني ايييييييوة احب اقولكم اني فعلا حضرت النوع دة من الزفة وكان من قرايبنا لا داعي لذكر الاسماء العريس ركب الحصان والحصان قعد يرقص علي الموسيقي "الحصبلوية"
    ايييييوة هو دة الي حصل
    نرجع للنوت بتاعتك يا طارق عشان انا مش هقدر اتكلم في الموضوع دة اكتر من كدة لانة بينرفزني جيدا
    وبالنسبة لموضوع هو انت عانل فيها مؤدب دي مش داخلة دماغي خالص بصراحة
    اما بالنسبة للبوفية فانا لن اتنازل عن حتتين جاتو وسندويتش بسطرمةوميرندا تفاح اخضر
    بس احب قدي فكرة احم احم فرحي في المستقبل يعني مثلا ابسط حاجة مش هيبقي ف قاعة زي دلوقتي لا خالص انا هيبقي ف كهف والبلس هيبقي جينز اسود والشعر منكوش وكل حاجة حلوة انا بحبها اما بالنسبة للبوفية فهو هيبقي كريم كرميل و ميلك تشيك من مكدونلز
    ميرسي علي التاج وبجد حلوة اوي النوت كمان مرة

    ReplyDelete
  16. سوري نسيت اكتب اسمي هندوز كوول

    ReplyDelete
  17. ينيلك يا مضروب
    ضحكتني جدًا
    بلوج جميلة يا فندم

    ReplyDelete
  18. - سااارة ..

    كمان 100 سنة مين يا بنتي ..
    ده انا يا دوبك اشاور بس .. وألف مين تتمناني :P




    - لطيفة ..
    هو ايه اللي مرحتيش فرح قبل كده ؟
    معندكمش بنات تروح أفراح ولا ايه ؟ :D

    وبعدين تعملي ايه لو جربتي بقى الأفراح الإسلامية ..
    واللي أكيد حتكون أفضل من الفرح اللي حضرته ده ..
    بس الرجال لوحدهم والحريم لوحدهم ..
    هيهيهي
    وكتب الكتاب بيكون
    wireless
    هععع !





    - رناا ..

    ولا يهمك .. حابقى اجيلك مخصوص بالبدلة في مرة .
    :D:D
    وبعدين زي ما اتفقنا انتي حتيجي فرحي ان شا ءالله
    بس متجبيش ريهام معاكي :D



    Thanx for u all

    : ))

    T

    ReplyDelete
  19. Hilarious :D
    أنا متفقة معاك ان فعلاً أفراح مصر بقت كلها شبه بعض الا من رَحِم ربّى
    و الاختلاف بيبقى غالباً فى تكاليف القاعة, ليس الَّا :P

    ReplyDelete