Tuesday, April 6, 2010

قمة التهييس في أفراح إبليس !

قمة التهييس في أفراح إبليس !














اوعى حد يفكر إني باشوف مُسلسلات عربي !
أكيد لأ .. مش بعد ديسبرت هاوس وايفز، وجريز اناتومي، وديكستر ...
حاروح أتفرج مخصوص على أفراح إبليس !!

الحكاية باختصار...
إنهم في البيت عندي كانوا بيتفرجوا على المسلسل ده في الأيام اللي فاتت ..
فكنت بما سامعه وشايفه من غير قصد، بما إن الكومبيوتر جنب التي في !

ما علينا ...
أقولكم بقى رأيي في المُسلسل الرهيب ده ...

بما إنها التجربة الثانية للفنان السوري "جمال سليمان "
بعد مسلسل (حدائق الشيطان) ، وواضح أنه تخصص عفاريت !

تلاقي المسلسل بيبدأ بداية قوية وأداء قوي لشخصية الراجل ده ..
وهي شخصية صعيدي جبار، مُستبد، محدش بيقدر يقول له لأ ..
ولا حتى مراته "عبلة كامل"، ولا عياله التلاتة !

بعدها الراجل بيحب الشغالة اللي عندهم، اللي هي في مقام بنته ..
وطبعا دي الدراما المعهودة على المسلسلات المصرية !
ومراته تكتشف حبه ليها، بس مش حتواجهه أكيد، وإلا كان المسلسل خلص من الحلقة العاشرة...

وبعدين تدخل الحكاية في موضوع تاني خالص،
وهو الانتخابات، وييجي البطل "جمال سليمان " يقتل واحد من المُرشحين،
واللي يصادف أنه أبو جوز بنته !
وده طبعا علشان واحد مُرشح تاني هو اللي يكسب بالتزكية...

وتيجي الحكاية بقى تدخل في الموضوع المُعتاد جدًا جدًا، وهو التار !
وبنفس الطريقة المُملة ...
العائلة دي عاوزة تاخد بتارها، إنها تقتل ابن "جمال سليمان" ، واللي بيلعب دوره
"أحمد سعيد عبد الغني "...
واللي هو أصلا طالع لأبوه، ومتجوز على مراته بقاله 5 سنين ، وحيجيب عيل من مراته التانية كمان !

--------

دي حكاية المسلسل ..
أقولكم بقى قمة التهييس فيه !

أولا السيناريو سيء للغاية ...
مع إن المؤلف راجل جامد يعني، كنا بنشوف له مُسلسلات زمان !
وهو "محمد صفاء عامر "

ثانيا : الإخراج ... بطيخي على الآخر ...
يعني حاجات غير مُبررة خالص بتحصل !
وكأنهم بيعملوا المشاهد علشان تخدم كل حاجة هم عاوزينها !

ثالثا : الأداء !
- جمال سليمان، أداؤه مُبالغ فيه فعلاً !
- عبلة كامل ... هي الأفضل طبعًا ... بجد الست دي من أفضل الممثلات المصريات اللي موجودين حاليًا،
ومتقلش في قدراتها عن حد من الممثلات الأجانب اللي الواحد بيشوفهم !

- أحمد سعيد عبد الغني... هو الشخص الوحيد اللي بعد عبلة كامل، اللي اتقن دوره !

غير كده.. مكانش فيه حد بيعرف يمثل أصلا !


رابعًا : الأحداث !!
ودي قمة التهييس ! ... كل شوية يعملوا مسلسل جديد جوا المسلسل ذات نفسه !
بس المصيبة بقى كانت في النهاية ..
اسمعوا النهاية بقى بتاعة المسلسل !

ابن "جمال سليمان " كان راجع البلد ...
مع مراته التانية، وابنهم الصغير ، وأبو وأم مراته !
فبيهجم عليهم، العائلة اللي عاوزة تاخد بالتار ...
علشان يقتلوا "أحمد سعيد عبد الغني "
وعلى الرغم من إنه هو الشخص الشرير في الليلة دي كلها !
هو الوحيد اللي مش حيموت !!!!!!!!!!!!!!!
يا سُبحان الله !

مراته، وأبوها، وأمها .. ماتوا ..
وابنهم الصغير وقع في الأرض، وأخدوه رهينة !


- ييجي بعد كده ...
في الحلقة الأخيرة ..
يتقتل أحمد سعيد عبد الغني، بعد 3 رصاصات !
2 في صدره، وواحدة في ضهره ..
وبعدها اخدوه المستشفى، وقعد يتكلم هو وأبوه شوية هناك !
لا تعليق فعلا !

وبعدها بيومين كده ... جمال سليمان ييجي له شلل !
وفي نفس الوقت، بترجع الشغالة اللي كان بيحبها، واللي أصلا كان قتل جوزها في ليلة فرحهم !
وبتيجي علشان تقتله ، ويا دوبك بترفع السكينة .. يروحوا ضاربينها بالنار ...
وتموت !

ويقولك : إلى اللقاء في الجزء الثاني !!!!!!!!!!!!

حرام بجد !

أنا اتشليت من المسلسل، بالرغم إني أصلا مش اللي باتفرج عليه !

يعني تقديري النهائي له ...
2/ 10

علشان عبلة كامل، وأحمد سعيد عبد الغني ..
والموسيقى التصويرية كانت قوية كمان !


نصيحة أخيرة ...
لو حصل وجت فرصة إنك تشوف المسلسل ده ..
أو تشوف الجزء الثاني، واللي غالبا .. الأحفاد حيكبروا وياخدوا بالتار بقى !
وحيسموه "أفراح عيال إبليس " أو "أفراح الأبالسة "

اوعى تفكر إنك تشوفه !



TNT
6/4/2010

11 comments:

  1. مسخرة كالعادة !!!
    =)) =)) =))

    أنا مشوفتش المسلسل وبما إني منقطعة عن العالم الخارجي معرفش لو حد شافه في البيت ولا لأ،، بس شوفت أجزاء منه أيام رمضان في المكتبة وبالصدفة البحتة يعني

    - أتفق معاك بشدة وبعنف إن السيناريو ردئ جدًااااااااااا !! بجد لما شفته مصدقتش إن اللي كتبه محمد صفاء عامر
    !!! :-o

    - بالنسبة لجمال سليمان ،، هوّ ممثل قوي وفعلاً تمثيله في بداية المسلسلات قوي جدًا بس للأسف بيكمل المسلسل ويبقى تقليدي كعادة مسلسلات كتيرة في رمضان وموضوع التار،، أعتقد لو عمل الدور ده من هنا لبكرة هينجح برضه ،، بعيدًا عن تمثيله ،، لكن المشاهد العربي بيحب النوعية دي من القصص،، بالذات بقى في رمضان بيعّلو ال
    Suspense
    وتلاقي مشهد زي الأفلام الهندي القديمة كده، وأحمد سعيد عبد الغني اللي مش عاوز يموت ده =)) =))

    والواحد بيبقى فاضي يتفرج على الكلام ده ...

    - بالنسبة لأحداث المسلسل ،، أنا معنديش تعليق بصراحة ،، أنا شفته في المكتبة وفاكرة يومها كنت هقع من على الكرسي من الضحك على المسلسل ،، الحبكة مش معمولة صح وتحس في حاجات مش منطقية ..

    لكن برضه الواحد ميظلمش الممثلين ،، أعتقد العيب في كل حاجة إلا الممثلين ،، حظهم كده بقى ،، وعلى فكرة على الرغم من السلبيات الواحد بيطلعها لكن المسلسل كان عليه إقبال برضه ..

    أنا أديله ريتنج 4/10

    ReplyDelete
  2. .0هاهاهاهاهاها..انا للاسف شوفت المسلسل دة وبعد كل حلقة كنت بضحك بقلهم في البيت دوي الافلام العربي القديمة غلبتهم وغير كدة وكدة الاحداث من كتر ما حفظنا الدراما الرائعة بتاعتنا بقت الاحداث متوقعة يعني النهاية معروفة من قبل ما تيجي..انا بصراحة الايام دي مش بشوف مسلسلات خالص غير طبعا ونيس واحفاده بجد هو دة المسلسل الوحيد اللي ييستحق الواحد يشوفه ودة طبعا عشان في قيم جميلة تكاد تكون انعدمت من مجتمعنا..توبك موفق يا طارق

    ReplyDelete
  3. اشهدوا يا جماعة انا اول مرة اختلف مع طارق علي حاجة كاتبها. انا شايف انك يا طارق كنت قاسي جدا علي المسلسل بجد المسلسل كان فيه حاجات برضو كويسة . والقصة مش للدرجة السيئة دي
    لكن الشيء الوحيد اللي كان في المسلسل وكان مضيقني هو المط . لانه كان ممكن يتعمل في اقل 33 حلقة
    اما بالنسبة للسيناريو فانا شايف انه بالنسبة لاعهمال عربية غيره فهو بدون شك افضل كثيرا ايضا ولكني اعترف انه ليس في قوة باقي اعمال صفاء عامر مثل الضوء الشارد وحدائق الشيطان والعمل الرائع اللي بموت فيه ذئاب الجبل
    اما بالنسبة للتمثيل فدور جمال سيلمان فهو محوري جدا وكان جامد ويكفي ان لهجته كان فيها اجادة تامة
    اما دور عبلة كامل مع حبي الشديد لها فانا لاحظ في اول المسلسل انه ليس لها لزمة يعني مش مأثرة في الاحداث ولكن في الاخر ظهر دورها الحقيقي واهميته
    ايتن عامر كان دورها قوي جداا وعرفت توصل للجمهور مكنون شخصيتها
    اما الاخراج فكان مليء بالاخطاء وانا فاكر كويس انه كان في مقال في الاهرام في رمضان اللي فات بيمدح المسلسل ولكن الكاتب استسنا الاخراج لكنه ظهر حاجات كتير مش متنسقة لان مونتاج المسلسل كان في رمضان مع العرض

    ReplyDelete
  4. looooooool
    bema eny kont wa7da mn lly 3ano mn l mosalsal da bgd mas5ara mish fih 2y 7aga gaya m3 b3daha w hwa gamal sliman da y3ny mish fi 7ad fi baldo radi bih gay ytshatar 3ndena e7na
    w 3'ir keda n 2y wa7d 3yz y3ml mosalsal nag7 yda5l fih l nas l sa3yda dol
    bgd kan fashel w tygy ttkalm y2olo 3lik mimsh 3ndak zo2

    w 3la fekra ana m3ak 2wiiiiiii fi l mawdo3 da

    ReplyDelete
  5. مر حبا بيك فى عالم المسلسلات العربى اللى ياما شلنى اولا ياطارق ده من اقل المسلسلات شللا فيه حاجات تشل عن كده بمراحل عندك برضه مسلسل عشان ماليش غيرك بتاع الهام شاهين جوزها رياض الخولى مات قولت عادي طلع بعد كده شرير (اه بعد ما مات عادي ) قولت معلش سيبت المسلسل يومين جيت لقيت رياض الخولى برضه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الصراحه كنت فاكرها شبح بس ظلمت المسلسل وطلع اخوه التوائم وخد بالك برضه قضيه التار موجوده .صدقينى المسلسلات بقيت كوميدي جداا وبعدين الجزء التانى من افراح ابليس المفروض يسموه (اشباح ابليس )لان اغلب الابطال ماتوا والبطل اتشل وتقريبا مشاهدين المنازل انا عن نفسى اديله 1 من 10 عشان برضه الناس كانت صارفه على اللبس والديكور وبتاع ونصيحه منى متتفرجش على عربى تانى وانا بقولك عن تجربه مريره وبعدين انا ليه حاساك مصدوم من الاحداث انا عايزاك تتفرج وتتوقع اي شىء ده ممكن يقولوا فى نص على فكره ده مش مسلسل ده اعلان ضحكينا عليكم انت المفروض تاخد الامور عادي
    اسم البوست جامد وسلااااام

    ReplyDelete
  6. - لطيفة ..

    هاللو . هو مين اللي مسخرة ده ؟
    :D

    اه فعلا .. اللي يغيظ بجد .. هو أن المسلسل
    كان له شعبية عالية ..
    أصل الناس بتحب مسلسلات الصعايدة في رمضان !
    وبيحبوا جمال سليمان كمان !

    عالم فاضية بقى ..

    على فكرة 4 من 10
    كتير على المسلسل :D

    ثانكس لطيفة ..
    T

    ReplyDelete
  7. - ايسسو ..
    منورة البلوج ..

    ونيس ...
    مش عارف .. انا كنت باسمعه !
    تخيلي سمعت نص المسلسل ... من غير ما اشوفه !
    هيهيهي

    بس كنت باحس انه مبالغ فيه !
    بس هو نجح عموما ..

    ربنا معاكي في المسلسلات انتي كمان ..
    هيهيهي

    ما احنا عندنا نفس برج الدلو في البيت ..
    هع !

    T

    ReplyDelete
  8. - كريم .. يا اهلا يا اهلا ..
    والله تنفع كنت تمثل في المسلسل ده ..
    هيهيهي
    :P

    طيب انا متفق معاك في نقطة عبلة كامل ..
    هو فعلا دورها مكانش مهم اوي .. بس انا باتكلم عن اداء الممثلة ذات نفسه .. كان اداء قوي يستحق الإشادة بيه ..

    - أتفق معاك كمان في نقطة الإخراج المهيس ..
    وفي نقطة آيتن عامر .. لو إنها احتاجت مشاهد كتيرة علشان تطور أدائها ..
    بس هي اتقنت الشخصية ..

    - جمال سليمان .. سبق وقلت رأيي فيه !


    - أما عن محمد صفاء عامر .. فأنا برضه استغربت إنه هو المؤلف ..


    بس ده فعلا ميمنعش ان المسلسل كان فاشل ..
    يعني خليني اسألك يا كريم ..
    انت تدي المسلسل كام من 10 |؟؟؟

    T

    ReplyDelete
  9. - الشخص المجهول ..
    اهلا بيك في البلوج .. :D

    حلوة اللغة اللي بتكتب بيها دي ؟
    إنجليزي ده يا مُرسي ؟؟

    :D

    شكرا لرأيك ..
    T

    ReplyDelete
  10. - سارة !

    هو رياض الخولي لسه بيمثل أصلا ؟
    يا لهوي !

    وبعدين انا لمحت إلهام شاهين من كام يوم في التليفزيون..
    الست دي عجزت .. المفروض تبطل أصلا !


    وعموما ..
    احنا فعلا المفروض نخلينا في الاجنبي ..
    مالنا احنا ومال المسلسلات العربي ..

    هيهي

    T

    ReplyDelete
  11. طب تفتكر يا طارق كنت انفع اطلع بدور مين؟
    انا طبعا حقبل بدور يكون موازي لدور جمال سيلمان اقل من كده معلش معطلكش . انا واحد ورا التزامات غنائية في كل حتة . ومش فاضي اطلع بدور ثانوي
    .بس بجد انا ادي للمسلسل ده 6 /10

    ReplyDelete