Friday, April 2, 2010

للنهاية !

للنهاية !

الطريقُ طويل، أقطعه في حُبور !
لا أتعجب من مشهدِه، وكونهِ حدٍ فاصل بين عالميْن مرئييْن !

على يميني، تتوالى ألوانُ الحقول ...
أما اليسار فمن رماد يتغلل اصفرار الصحارى !
تناقُضٌ بديع، يُجبرك على اختيار يمينك للتأمل.

الطيور البيضاء تهيمُ فوق المروج الخُضر،
والطيورُ السوداء تُحلق مُجتمعة فوق السنابل قمحية اللون.

ثم يوقظني صوته القادم من جهةِ اليسار !
أراه يُذكرني بحقيقة كياني في النهاية !
أراه يبستم مُستريحًا في مقعدِ سيارتِه الخلفي،
وسائقِه في الأمامِ مُقيّد.

بينما أنا أسير !


TNT
2/4/2010

4 comments:

  1. طارق
    القصة جميلة جدا
    أسلوبها متطور"مش متهور زي ف الفراغ"

    ،،
    تناقُضٌ بديع، يُجبرك على اختيار يمينك للتأمل.
    ،،

    الجملة دي فيها بلاغة عاليه جدا
    الفاظك من النوع السهل الممتنع،

    ،،
    أنا حاسة فيها بحاجة مبهمة
    أنا فهمت القصة بس مش حاسة قوي باللي انت عايز تقولو

    وزي ماقلتلك اكيد العيب مش مني
    ده غباء من الاخرين
    :-p

    //

    ReplyDelete
  2. القصة حلوة كالعادة،، وأسلوبك فعلاً يخلي الواحد عاوز القصة تبقى أطول عشان يستمر في القراءة ،، رسمك للمشهد المتناقد ده رائع جدًا

    - أنا بس عندي تعليق واحد،، واتفق مع أمنية فيه ،، أن القصة فيها شئ من الإبهام ،، يعني أنا قريتها بطريقة معينة وفسّرتها بناء على ده بس برضه حاسّة إن في حاجة مش واضحة ويمكن ده مخليني مترددة شوية في موضوع لو فهمت أنت عاوز توصل لإيه ولا لأ ..

    - لكن بعيدًا عن ده ،، أسلوبك بجد في تطور ما شاء الله ،، وكلماتك بسيطة بس ليها عمق

    Keep it Up !! ;;)

    ReplyDelete
  3. well tarek ..
    I read it more than one time ..each time i figure out something new !!
    but really i couldn't reach to specific thing !!
    it's just little mysterious maybe !!
    but there is something I'm little confused about it ..
    why Did u say (والطيورُ السوداء ) why black !!
    It's very rare to use word black to describe beautiful creatures like birds !!
    I guess ..when U describe beautiful scene like that it'd be more suitable to say ( white ) etc.
    but sure it had deep meaning :)
    Keep It Up tarek :)

    ReplyDelete
  4. تانى كومنت ليا هنا القصه دي بتعجبنى كل لما اقراها انا قريتها حوالى 3 مرات دلوقتى اسلوبك فيها جديد شويه افكارك بجد بتتجدد ياعنى مبتعملش قصص بتبقى قاصد معانى مختلفه بجد اسلوبك بيطور
    للا حسن اكيد
    ...........

    ReplyDelete