Wednesday, January 12, 2011

A Blog before Blogger !!

هُناك واقعة لم أتذكرها على مدى الفترة السابقة، وبالتحديد مِن قبل إنشائي لهذه المُدونة (خليك في حالك)... لا أعرف ما السبب الذي جعلني لا أمُرُ عليها، ولكن ما أعرفه جيدًا هو أنها كانت مُنذ زمن... وأجمل ما في الأمر، أنه من يومين فقط، وجدت نفسي أستعيد هذه الذكريات عن طريق الصُدفة، وجدتُ نفسي أقول وبكل بساطة (ياااه... أنا كان عندي مُدونة قبل دي!!) !

Ladies & Gentlemen
يعني السيدات والسادة !

اسمحوا لي أن أقدم لكم، أو بالأصح أن أقدم لنفسي، مُقتطفات من مُدونتي الأولى والتي قُمت بإنشائها سابقًا على أحد المُنتديات الذي أكنّ له الاحترام مهما اختلفت وجهات النظر.

 

* اسم المُدونة/ Magic's Blog...
 وماجيك كان وما زال أول ألقابي !!
  
* تاريخ الإنشاء/ 11 سبتمبر2007
* عدد المقالات المنشورة / 35 تقريبًا !
* تميمة المُدونة / 


والآن أقدم لكم بعض المُقتطفات الصالحة للنشر !


# بتاريخ 20/9/2008 ...

"أول يوم جامعي"

-- (((شخصيًا ، كان عندي قلق شديد من أول الأيام في الجامعة، اللي كان اليوم 20 من سبتمبر، خاصة أن الواحد لا يدري أي شيء عن الأجواء الجامعية، واللي اثبت ذلك، هو اني قضيت ليلة من الأحلام المدرسية، كل أحلامي كانت في المدرسة!)))


عودة للوراء !
# بتاريخ 12/6/2008 

"ثانوية عامة -للأسف-"
تسجيل لأيام امتحانات الثانوية العامة، من عيون الدُفعة المنكوبة 2008 !


-- ((( رأيت الأمل والبسمة والسعادة ،، بل والانتحار... لك أن تتخيل ،، تخيل)))
ما تتخيل يا عم !

-- ((( الامتحان في مجمله سهل ،، ولكن تعددت الآراء ،، وظهرت لنا اعتراضات كثيرة على بعض الأسئلة ،، و شكاوى بسبب سؤال النحو ،، مثل سؤال + اكشف في المعجم عن كلمة ( يسيغه ) هي سوغ ولا سيغ بالمناسبة ؟)))

-- ((( تخيل نفسك في هذا الموقف : لا تستطيع حل السؤال الأول ، فتتركه وتذهب للثاني لا تعرفه ،، فتذهب للثالث تعرف نقطة واحدة به والأخرى لا تكملها ، وهكذا حتى تصل للسؤال الأخير ، والمحصلة سؤال واحد تشك في إجابته(((

 ((( حسبنا الله ونعم الوكيل ،،))) --



# بتاريخ 5/3/2008 

"ابتداع القيم واختلاق المعاذير"


-- ((( أرى الكل طيب ،، لا أحد في الحياة شرير ،، هؤلاء الذين تميزوا بالمكر أو الخبث أو الانحراف أو أو .. جميعهم أرى سببا لذلك ،، سبب أقوى منهم جميعهم دفعهم إلى ذلك السلوك ،، والدليل أنك لو طلبت منهم شيء حسن ،،  سيفعله لو أراد وعن طيب خاطر ،، )))



# بتاريخ 14/3/2008

"زوايا" !


((( قلم استند ،،لآخر جواره ،،
الأول يمتد ،،
والثاني مكسور ،
والخوف من الغد ،،
بينهما محصور ،، )))




- وهكذا فقط ، ومع العديد من الكتابات المتنوعة، لم أصدق كمّ التغيير الذي تعرض له المرء في خلال الفترة السابقة من عُمره، لكن بالطبع -حمدًا لله- على كونه تغيير للأفضل... 
ففي هذه الأعوام من حياتي، 
لم أكن على علم تام بشخصيتي، ولا أقول أنني أصبحت هكذا الآن... لكن على الأقل أصبحت مؤمنًَا أن كل يوم هو فُرصة لاكتشاف المزيد عن نفسك وعن من حولك، ورُبما السطور القادمة تُلخص وصفًا لحالتي في هذه الأيام الماضية ..


((( بنفسجية...  لون خاص من علبة النجوم..
اللي نفسي محفوظة فيها، وحواليها شعاع يدور ..
شعاع لونه كألوان الورود، الورود اللي لافة ما بين الضلوع..
مكان ما نفسي محبوسة... وأنا مكاني فين ؟ ..

 أنا تايه ..  معرفش على أي من السطور أكون! )))




أخيرًا... الحمد لله على هذه المُدونة الحالية، وكل -بلوج- ولها أيامها !
لكن السؤال هو/ يا تُرى هل سيأتي اليوم الذي أحكي فيها عن مُدونتي الحالية (خليك في حالك)، في مُدونة أخرى مُستقبلية ؟!
الله -وحده- أعلم !


تصميم المُدونة السابقة ... أياااام !!


T
12/1/2011

6 comments:

  1. 2007 !
    على فكرة المدونة دي ،، وبدون مبالغة،، كنز !

    أنا ممكن أكون مقرتهاش بس عن نفسي يعني كان في حاجات كنت كتباها من 2006 ل 2008 .. ممكن تعتبرها مذكرات بس فعلا لما قريتهم من كام يوم، المود اتغير بطريقة غريبة .. وفعلا الواحد بيبقى مبسوط لما يقرا حاجة قديمة زي كده،، الحياة كانت كمان أبسط إلى حد كبير بعيدًا بقى عن الواحد كان مبسوط وقتها ولا لأ ..

    أسلوبك اتغير تغيير جذري ،، مش معنى كده إنه كان مش حلو وقتها.. بالعكس .. بالنسبة للمرحلة اللي واحد كان فيها يبقى انجاز ما شاء الله يعني .. عجبني الجزء الاخير من البوست اللي كنت كاتبه بالعامية ف البلوج القديمة ..

    بالنسبة لسؤالك اللي ف اخر البوست ..
    Who Knows ?
    ممكن تلاقي نفسك حاطط اللينك بتاعها في كتاب .. وده مش مستبعد بإذن الله *ما شاء الله يعني*
    :D
    خليها ع الله .. ;)

    بس سيبك من البوست والبلوج والكلام ده .. أحسن حاجة إن الخط كبير .. :P

    =D>

    L.G

    ReplyDelete
  2. رائع يا طارق


    بقالى سنين مدخلتش هنا


    انا فاتح 7 تاب للبلوج بتاعك و قاعد اقرا

    بس مش هاقرا مصيبة عشان عندى شغل و هيا شكلها طويلة

    ما علينا



    انتقادى اليتيم اللى بقوله فى الرايحة و الجاية


    المقال ده بقى بجد كان عايز عامية متكلفة

    مش عربية ركيكة

    و بس كده

    و بالنسبة للموضع عامة

    بجد تحفة يا طارق

    أنا برده كنت باقلب وسط كتبى

    لقيت اول مقالات كتبتها

    كانت 2008

    مش من زمان اوى يعنى

    بس من زمان برده

    و بجد حسيت انى مش انا اصلا اللى كاتب

    مكنتش مصدق الا من خطى الوحش


    صدقنى دمت مبدع

    أه

    خليك ف حالك جميلة على فكرة

    يا ريت متسيبهاش

    ReplyDelete
  3. ((( قلم استند ،،لآخر جواره ،،
    الأول يمتد ،،
    والثاني مكسور ،
    والخوف من الغد ،،
    بينهما محصور ،، )))


    طارق! انتا إنسان راقي بكل المقاييس! بجد أنا فخور ومبسوط إن ليا صاحب زيك -بس متشوفش نفسك علينا، ده احنا غلابة والله- .. بحب أسلوبك جدااااا وزي ما قولتلك قبل كده أسلوبك بيلهمني أفكار جديدة ومعاني مفيدة!!

    أنا أتوقع لو دارات الأيام وبقى لكل واحد عالمه الخاص وشغلتنا الدنيا عن بعض ،، مستبعدش أبدًا إني أدخل مكتية وألاقي ركن باسمك !!

    انتا موهوب يا طارق ، ولازم تيقى الإنسان اللي بتحلم بيه مهما كانت الظروف

    زي ما أنا بحاول على أد ما أقدر أكون "المخرج" اللي بحلم بيه :D :D

    بكرر فخري بكوني صديقك

    MoRo :)

    ReplyDelete
  4. - مُصطفى يا سيد ..
    تعالى هنا لحظة بس ..

    أنا ضد إن حد يوصف (العربية) بالركيكة ..
    خاصة إنه لا مجال في المقال ده بالذات !!

    وبعدين اسمها الفُصحى مش العربية .. فالعامية عربية أيضًا ..

    ما علينا ...

    انت حتقولي على عشق السرطانيين لتقليب الذكريات القديمة ..
    أكيد حتلاقي على وشك ابتسامة بدون أي سبب ..

    : ))

    ReplyDelete
  5. * لطيفة ..
    مُتأكدة إن الخط كبير ؟؟
    :D:D


    * مورو ..
    يو آر سو ويلكم ..
    أخجلتم تواضعي الفظيع :D
    وشي بقى بينك والله :D:D


    Thanx Guys
    :))

    لإ

    ReplyDelete