Wednesday, July 14, 2010

حكايـة مُصـيـبـة !! (8)



حكاية مُصيبة !


|  الحلقة الثامنة (8)  |
"مــازن .. مُصيـبـة ! "


(مازن عرفة حسين عرفة)...
هو ده اسمي !
ميهمنيش أعرف عندي كام سنة ..
ميهمنيش أعرف أنا كُنت في مدرسة ايه !
ولا اتخرجت من كُلية ايه ..
ولا حتى يهمني أنا باشتغل ايه !

أنا خلاص كُنت اتعودت على الحياة مع جهلي ..
جهلي بأبسط معلومات عن نفسي ..
وجهلي بمعاني ومفاهيم الأخلاق في حد ذاتها ..

يمكن تقول إن أهلي مربونيش كويس ..
أو إني شخص واطي سليط اللسان .. 
ومش بيفرق معايا لا قريب ولا حبيب ..

بس صدقني .. 
كُل ده مكانش بذنبي ..
أصل أنا ... خير اللهم اجعله خير ..
حصلت لي حادثة من حوالي سنة ..
الحادثة دي انتهت نهاية مآساوية ..
راح فيها أرواح ناس ..
راحت فيها مباديء وأخلاق أهم من الأخلاق اللي أنا نسيتها ..
راح فيها تعب وتخطيط ..

بس أهم حاجة راحت ..
هي إني فقدت ذاكرتي بعد الحادثة دي ..
وإني دخلت في غيبوبة ..
غيبوبة طويلة ..
وبعد ما فُقت ..
كُنت كأني لم أكن !
زي ما أكون مخلوق جديد ..
بيحاول يجمع أفكاره لأول مرة !

ولحد امبارح وأنا مفكر إن مفيش أي أمل إني افتكر ..
لحد امبارح وبس ..
مكانش عندي الشجاعة ولا القدرة إني أعمل حاجات كتيرة ..

لحد امبارح مكنتش باعرف أعدي الشارع لوحدي ..
لكن النهارده .. 
أنا افتكرت كتير .. كُل حاجة تقريبًا ..
وأهم من أي شيء ..
افتكرت اسمي كويس ..

أنا (مازن عرفة حسين عرفة) الشهير بمُصيبة ..
ودلوقت بس .. أعرف أعدي الشارع لوحدي !

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

- امبارح ..
كُنت في قمة الانهيار ..

لمّا وصلت شقة أكرم ..
لمّا خبطت على بابه ..
لمّا فتح لي واتفاجيء بوجودي ..

ساعتها مكُنتش عارف أنا المفروض أفكر في ايه ..
افكر في الأحداث اللي حصلت لي ..
في مُقابلتي مع عمرو وأحمد ..
والمواجهة مع الأمن المركزي وإسماعيل ..

ولا يا ترى الحادثة والفلاش باك اللي اتنقلت فيه ..
ولا المفروض أفكر أنا ازاي وصلت عند أكرم !

كُنت عامل زي الكمبيوتر اللي بيهنج !
عقلي كان محتاج يُقف عن العمل لفترة ..
كان مجتاج يتعمله ريستارت ..

- أكرم .. واللي حصل واتخانق معايا قبل 48 ساعة ..
قام بالواجب وزيادة ..

لمّا وصلت امبارح ..
وبعد ما استوعب الصدمة ..
مهمهوش يعرف ايه اللي حصل .. ولا ايه اللي عمل فيا كده ..
خاصةّ مع شكلي المبهدل .. وهدومي اللي اتقطعت إلى حدٍ ما من الجري ..
والتُراب والعُفارة اللي غطتني من أولي لآخري ..
وشكلي اللي يقطع الخلف !

- أكرم .. أخدني .. وشربني كوباية مياه !
وأنا شبه واثق إن المياه دي كان فيها مُخدر !
لإن آخر حاجة افتكرها من ليلة امبارح ..
هو إن أكرم أخدني في أوضته .. وخلاني أنام في سريره ..
وخرج !

ودلوقت الساعة 10 الصُبح !
وأنا لسه صاحي ..

حاسس إني إنسان تاني خالص ..
ودي حقيقة فعلا ..

- قُمت من السرير ..
فردت جسمي .. مديت دراعاتي في الهوا ..
حسيت بكُل شدة في جسمي ..
حسيت إنها بتقولي إني رجعت تاني ..
وإن الشخص اللي كان جوايا ..
الشخص اللي كان ناسي كُل حاجة خلاص مبقاش موجود تاني ..
وإن مازن الحقيقي رجع ..

وأول سؤال جه على بالي بعد ما صحيت ..
يا ترى هي دي حاجة كويسة ؟!

لو كُنت في بيتنا دلوقت ..
ولو كان معايا مُذكراتي ..
كُنت حاكتب فيها لأول مرة وأنا فاكر ..
كُنت حاكتب جُملة بسيطة ..
( في الذكريات حكاوي !! )

وأنا فعلا بدأت الحكاوي دي مع اليوم الجديد ..
مع أكرم ..
واللي كان بشكل غريب تناسى كُل حاجة حصلت ما بينا في اليومين اللي فاتوا !

هو ده السبب اللي بيخليني أحب أكرم ..

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


- خرجت برا الأوضة ..
وأوضة أكرم شبه أوضتي إلى حد كبير ..
بس هي أوسع ومُنظمة أكتر ..

خرجت لصالة واسعة في شقة أكرم ..
أكرم كان قاعد على كُرسي وبيقرأ الجُرنان !

نزل الجرنان ، بص لي للحظة ..
وبعدين رمى الجرنان جنبه على ترابيزة صغيرة ..

بص لي تاني ..
ابتسم لي ابتسامة مُختلفة عن اللي اتعودت عليها الفترة اللي فاتت ..
مش عارف هل هو فعلا غيّر ابتسامته .. 
ولا يمكن علشان أنا اللي اتغيرت ؟!

توقعت إنه حيقوم ..
لكنه فضل في مكانه ..
وعلشان كده قعدت على كُرسي أدامه ..

بص لي .. بصت له ..

وأخيرًا نطق / "مازن" 
قال اسمي بشكل طفولي ..
 حسيت بنبرة حزن مُختلطة بنرة فرح خفية !

رديت عليه بهزة من دماغي ..
فهمني على طول .. وضحك ضحكة خفيفة ..
وبعدها قال / "مُصيبة !! "

ضحكت ..
هو ده اسمي !

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


- مازن !
أنا مش باحب الاسم ده !

طول حياتي ..
والناس اللي يعرفوني بينادوني بمازن عرفة !
في المدرسة .. في الكلية ..
في الشارع .. في النادي ..

أنا كرهت اسمي ..
لإنه ارتبط بأبويا ..
ارتبط بشخصيته ..
بشهرته !
بتربيته ليا ..
بنزواته .. 
بمشاكله الكتير !

كرهته .. لإنه دايمًا بيفكرني ..
إني مهما كُنت (مازن) فأنا حاكون دايمًا (مازن عرفة ) ..

وعلشان كده ..
دايمًا كُنت بافضل واحد من اسمين ..

اسم (مُصيبة) واللي طلعه عليا أكرم من واحنا صغيرين ..
واسم (مُزز) واللي طلعته عليّا ريم أختي الصغيرة ..

الاسمين دول ارتبطوا بكل حاجة أنا عملتها ..
ارتبطوا بشخصيتي الحقيقية ..
بأصحابي ..
بسمر !
بكل ذكرى حلوة !

أنا مش قادر أصدق إني للحظة نسيت الاسمين دول !
وده طبيعي ..
على اعتبار إني كُنت ناسي كُل ذكرى !

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


أخدت نظرة شاملة على الصالة بتاعة شقة أكرم ..
كانت في مُنتهى الشياكة ..
كُل قطعة فيها بتدل على ذوق مُتميز ..
وبتوضح لك أد ايه هو من عائلة غنية ..
من البراويز والإضاءة الخافتة في كُل ركن ..
لغاية الكوباية المحطوطة جنبه واللي بيشرب فيها نسكافيه - عرفته من ريحته القوية-

أكرم كان عايش لوحده ..
أهله مسافرين برا في دولةٍ ما ..
ومش بيرجعوا غير مرة في السنة ..
وحتى لما بيرجعوا مش بييجوا يقعدوا معاه ..
بينتزلوا في فُندق ..

افتكرت أد ايه أكرم عانى في طفولته ..
وعاش حياة صعبة برضه زي اللي عشتها ..
مع الفارق طبعًا ..

بصيت له .. وقلت في نفسي
(ملعون أبو الغيبوبة) ..
الغيبوبة اللي خلتني مقدرش أحس بصاحبي وبشخصيته اللي تحولت 180 درجة !

قررت إني أسأله ..
بس هو سبقني .. وفكرني بإن الليلة لسه ليلتي ..

- أكرم / " خلاص .. افتكرت ؟ .. يا ترى ايه شعورك ؟ "

ضحكت بسخرية / (أي نعم أنا لسه مش قادر أرتب كل حاجة في دماغي ..
بس تقريبًا افتكرت كل حاجة فعلا .. يعني حاجات بسيطة بس اللي مش قادر أجمعها ..)

سكت للحظة واستنيت إنه يتكلم ..
بس هو متكلمش ..

كملت أنا كلامي / ( بس .. بس أنا مش عارف ..
المفروض أكون مبسوط صح ؟؟ ..
 بس فيه حاجات كتيرة زي ما يكون من الأفضل ليا إني أنساها !! )

- أكرم هزّ دماغه .. زي ما يكون راجل كبير .. راجل حكيم وعى كتير عن الزمن !

افتكرت لمّا كان بيقول لي / "يا صاحبي دي نعمة .. إنك تنسى حاجات كتيرة !! "

أكرم / "على فكرة أنا كلّمت مامتك .. وكلّمت سمر وطمنتهم عليك !! "

- ياااه .. افتكرت سمر .. يا رتى بتقول عليّا ايه دلوقت ..
وأنا المفروض كنت حاروح لها امبارح .. وانتهى بيا الأمر في زنزانة في القسم ..

قلت لأكرم وأنا لسه باتفحص المكان بيعينيا / (مش عاوز تعرف ايه اللي حصل امبارح ؟ )

ضحك .. ورد / "تقريبا أنا عرفت .. أحمد كلمني امبارح ..
وللأسف هو وعمرو مواجهين شوية مشاكل في القسم .. 
لكنهم أكيد حيحلوها كالعادة .. "

كُنت عارف كويس يعني ايه كالعادة ..

بصيت على الترابيزة اللي جنب أكرم .. واللي رمى عليها الجرنان من دقايق ..
كان عليها برواز صغير فيه صورة ..
الصورة كانت ل 3 أشخاص لابسين أبيض ..
أنا وهو ومروان !

احنا التلاتة واقفين وساندين على أكتاف بعض ..
أنا مُبتسم ابتسامة خفيفة ..
ومروان واضح إنه متضايق مننا ..
أما أكرم فكان أكتر واحد بيضحك في الصورة ..

- شاورت على الصورة .. 
وقلت له / (انت لسه مُحتفظ بيها ؟ )

رد عليا / "والهدوم كمان .. الأبيض عمره ما يتشال من عندي ! "
ضحك وهو بيقول آخر كلمتين ..

وبعدها قام على طول من على الكرسي ..
ودخل أوضته ..
غاب حوالي دقيقتين ..
وبعدها خرج تاني ..

كان ماسك تي شيرتين لونهم أبيض في ايده ..
واحد في كل ايد !
وبمجرد ما شفتهم .. حسيت برعشة في جسمي كله ..
كأني بافتكر مرة تانية كمان وكمان !

- أكرم حدفني بواحد من التي شيرتين ..

مسكت التي شيرت ..
وشفت أكرم ..وهو بيقلع تي شيرت البيت اللي كان لابسه ..
ولبس التي شيرت الأبيض في لحظة ..

أخدت بالي من حرف الـ W الموجود باللون الأحمر على جنب التي شيرت !

شميت التي شيرت اللي في ايدي ..
حسيت إني في بيتنا .. في بيتي أنا بالتحديد !

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


- في بلدنا ..
اللون الأبيض كان ممنوع !

ممنوع تلبس أبيض !
والأحسن لك تتجنب أي علاقة باللون ده ..
بلاش تكون عربيتك باللون ده ..

اللون ده مش مسموح بيه غير لو كان لكفنك ..

اللون ده ارتبط بينا ..
لإننا وببساطة نادينا بيه كلون للتحرر ..
وبالرغم من إنه لون بيعبر عن السلام ..
إلا أن في بلدنا حبّوا يترجموه على إنه لون مُخالف ..
وعلى إن كُل حاجة احنا بنعملها مُخالفة ..

مسكوا في الأبيض .
ونسوا أيام زمان ..
أيام الهرج والمرج ..
لمّا كان الشباب يحب يثور كان بيثور ..
وكانت كل الجوانب بتخسر ..

البلد .. الحكومة .. وحتى الشعب ..

بس في حركتنا ..
كان هدفنا الأول والأخير إننا نكون مُسالمين ..
وإننا قبل ما نغير في حكومتنا ..
ننجح في تغيير شعبنا ..
إننا نقلل من السلبية اللي ظهرت فينا !

حركتنا كان اسمها (أبيض ) !
وكان شعارها هو حرف الـ W واللي بيرمز لـ White

واللون ده فعلا لاقى نجاح كبير ..
وانضم لنا جماعة كبيرة من الشباب والكُبار والعيّال الصغيرة كمان ..
ناس من كل الطبقات ..

كُنا زي حزب صغير قايم من غير موافقة الحكومة ..
وكنا مُقتنعين إننا حزب مُسالم ..
لغاية ما كل حاجة اتغيرت ..
وانتهت بحادثة !

- أنا اللون ده كان بيعني لي كتير ..
لإنه اللون الوحيد اللي أبويا مكانش بيحبه !

(أبيض) !
هو ده لوني المفضل ..
 وهو ده اللون الحركة اللي أنا وأكرم وعمرو ومروان وأحمد وسمر وريم ..
كلنا مشتركين فيها ..

هي دي الحركة اللي أنا أسستها !

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


- "مُصيبة " !

أكرم نادى عليا ..
وأنا لسه باشم في ريحة التي شيرت ..

قلت له بجنون / ( أكرم .. كان فيه شقة ..
كان فيه شقة .. بس مش قادر افتكرها كويس ..
بالضبط زي ما أنا مش قادر افتكر الحادثة اللي حصلت لي قبل كده ) ..

أكرم هز دماغه ورد عليا / "دي شقتك يا ما .. مُصيبة .. "
" لو تحب تروحلها .. أعتقد مُفتاحها مع مامتك " ..

سكت للحظة ..
وفكرت في إن الحادثة دي طبيعي إني متفكرهاش ..
وده لإنها حصلت قبل دخولي في الغيبوبة مُباشرةً ..
لكن الشقة .. ازاي مش فاكر مكانها !!

- تليفون أكرم رنّ ..
راح رد على طول ..
ورجع بعد دقيقة ..

بص لي وأخد نفسه وبعدين قال لي /
" Welcome Back "

اتعجبت من جملته .. هو فاكر يرحب بيا دلوقت ؟!

وبعدها قرّب وحضني على السريع كده ..

واضح أنه متغيرش كتير ..
دي كانت طريقة من طريقته قبل ما ينقل لأي حد مننا صدمة ..

حضنته .. وبعدها سبته ..

بصت له جامد وابتسمت بغموض وسألته / ( فيه ايه يا أكرم ؟! )

أخد نفسه مرة تانية ..
وقال لي / " مامتك اتصلت .. باباك .. باباك حيرجع بعد 3 أيام ..
وهي قالت تقولك من دلوقت أحسن !! "

حسيت برعشة تانية بتسري في جسمي ..
وبشكل غريب حسيتها بتسري في أكرم برضه !

بس أنا ضحكت ..
وهو عارف كويس أنا ضحكت ليه ..

فالبرغم من رغبتي المُستميتة في أني أروح شقتي إياها دي ..
إلا أني مقدرتش أمنع نفسي من التفكير .
في إن أبويا راجع بعد 3 أيام ..
وإني للأسف مُضطر أواجهه ..

- تمنيت لحظة ..
 لو إنه كان رجع وأنا فاقد ذاكرتي ..

فكرت وبدأت أعد كل ثانية ..
باقي من الزمن 72 ساعة ..
وأبويا حيرجع من السجن !!

بس مهما حيحصل بيني وبينه ..
مش حاكون (مازن عرفة ) !
لإني بكل بساطة (مُصيبة !! ) ...



يُــتــبــع !
مُــصـيـبـة !

TNT        
14/7/2010

8 comments:

  1. - قد يظن البعض أن الأحداث قد اتجهت للسياسة بشكل كبير ..
    لكن في الواقع .. وكما ذكرت مُسبقا .. أن شخصية مصيبة ما هي إلا جزء من شخصيتي الداخلية ..

    وعلشان كده ..
    في الأصل ليست اتجاهات الشخصية سياسية من الدرجة الاولى ... على قد ما هي اجتماعية .. ولها رغبة في التغيير للأحسن .. بشكل عام ..

    - من الآن إن شاء الله ..
    ستبدأ ملامح الشخصيات جميعها في الانكشاف ..
    مع انكشاف كل أحداث الماضي ..

    وانتهاءا بالرغبة في إنهاء الأمور المُتعلقة ..

    كل الود لكل قارئ ..

    T

    ReplyDelete
  2. gamda awi ya tare2
    bs fe 7aga 3'reba

    باقي من الزمن 72 ساعة ..
    وأبويا حيرجع من السجن !!

    enta m2oltsh asln enn babah fel sgn wla d5lo leh
    ana knt b2aha w fahm enn babah msafr 3shan enta 2olt

    أنا كرهت اسمي ..
    لإنه ارتبط بأبويا ..
    ارتبط بشخصيته ..
    بشهرته !
    بتربيته ليا ..
    بنزواته ..
    بمشاكله الكتير !

    w da bywd7 enno ragl 3'ani fa ana aftkrt enno msafer :D :D

    anw el kesa nfsha 7lwa awii

    mrwan

    ReplyDelete
  3. Mr.T :)
    Hey freindy .. hope you are fine :)
    Well ...
    Really tarek You did great job that time as well ..
    3agbny awii kodrtk 3la tarteeb 2l27dath we kman tartebha betree2a t5leeha so amusing ..
    besides 2n 2l7daath bad2t tkoon exciting we bgd ya tarek 3agbtny awiiii ..
    في الذكريات حكاوي ... Nice expression indeed I do like it ..
    اللون ده ارتبط بينا ..
    لإننا وببساطة نادينا بيه كلون للتحرر ..
    وبالرغم من إنه لون بيعبر عن السلام ..
    إلا أن في بلدنا حبّوا يترجموه على إنه لون مُخالف ..
    وعلى إن كُل حاجة احنا بنعملها مُخالفة ..

    مسكوا في الأبيض .
    ونسوا أيام زمان ..
    أيام الهرج والمرج ..
    لمّا كان الشباب يحب يثور كان بيثور ..
    وكانت كل الجوانب بتخسر ..

    البلد .. الحكومة .. وحتى الشعب ..

    that part is really so amazing cause I can see comparison ban 2lmady lmma kan 2lsha3eb kan sa7y we kan byrfod lmma kan leih soot we kan 3ando 2rada kaweya 2no y3'ayer 7ata law kan 3arf 2no 7ayroo7 feeha bs 2l2rada we rafd 2l2hana mawgooda ya3ny kan feh soot llsha3b bs AT THE PRESENT !!! 2lsha3b rafed bs mabytklmsh hal 2lmoshkla fe 2lsha3eb we 2lnas wla fe 2lzamn !!!!
    Tareeeek bgd amaaazing indeeed masha2 allah :)
    2l27dath gameela awiii and interesting as well ..
    spectacular JOB indeed :) :)
    ThanxXxXxXxXx FOR da tag :)

    ReplyDelete
  4. طارق
    ،،
    حتى لو كان القصد منها سياسي،، أنا شخصيًا عجباااااني جدًا برضه !!!
    :D

    ونفسي بجد أعرف إيه اللي هيحصل بعد كده .. وعاوزة أقولك إن رسمك للشخصيات عجبني لحد كبيــــــــر !..
    مش هكرر نفس الكلام عن طريقة الكتابة والحاجات دي،، عشان دي أمور مفروغ منها ما شاء الله بس كالعادة يا طارق بتتحسن الحمد لله .. ولو حد جرب يقراها من الأول مش هيحس بأي ملل فيها لإن كل جزء،، القارئ بيطع منه بحاجة بجد !..

    يلا بقى كمِل عشان فعلاً عاوزة أعرف اللي هيحصل ف الجزء اللي بعد كده ..
    ; )

    ReplyDelete
  5. hwa 2booh kan fl sagn
    nada

    ReplyDelete
  6. nayera said:
    tareeeeeeeeeeeeeeeek rim kanit fe gma3a sysya :O msh myoli 5ales bas peace 3agbtny ;) we 3agbtny sekto f nafso we try2at klamo sh5ssyto el kwaya hdo2o we fe nafs el wa2t 7amsso we 7assit eno abtda yrta7 we yhda 3agbany awi 7assa enha bdyat 7agat mohma we kteera we shdya 7atrga3 tany ana waska :) me7tgin el mra el gaya comedy we keda ;) tarek eslobaaaaaaaaaaaak tOoOo7faaaaaaaaa we 10000000rci 3al Tag :D:D:D we boby dog eyes o_O
    nosha :)

    ReplyDelete
  7. ana kont 7assa enha msh etgahat syasya awy :-?
    a3taked eny motwake3a bshakl ma eh elly hy7sl :-?
    bs ma3takedsh en twko3y hytl3 s7
    Expect the UNEXPECTED ;) ;)

    good job T
    i am waiting to knw ba2y el 7kaya b2a :D

    ReplyDelete