Monday, February 14, 2011

Microphone... مـيكروفـون !




It starts Underground!

* كشخص أُصيب بصدمة حادة بعد مُشاهدته -غير المُتعمَدة- لفيلم 365 يوم سعادة الذي بدا وكأنه هُناك من ضغط على زر الـ Replay لأغنية (دين مارتن) الشهيرة Sway ليتم تشغيلها طِوال الفيلم تقريبًا... كان من المُفترض أن اكتفي من مُشاهدة الأفلام العربية في السينما، بل والإكتفاء من مُشاهدتها على الإطلاق.
لكن مُشاهدتي لإعلان فيلم (ميكروفون) كانت دافعًا للحرص على مُشاهدة الفيلم، على أمل أن يكون تجربة جديدة ومُثيرة في صناعة السينما المصرية، وبالفعل قد كان.

فيلم (ميكروفون) بدا لي في بداية الأمر فيلمًا وثائقيًا أكثر من كونه روائي، لكن سُرعان ما اكتشفتُ أن الدراما في الفيلم هي دراما الشخصيات، لا دراما الأحداث... حيث أبدع الكاتب -وهو ذاته المُخرج- (أحمد عبد الله) في عرض مشاعر وأحاسيس جميع الشخصيات سواء كانت أساسية أو ثانوية، بصورة تجعلك لا تُفكر ما السبب في ذلك، أو ما الظروف خلف هذا الحدث... بل فقط تجد نفسك ناجحًا في استشفاف مشاعر الشخصية بصورة مُثيرة، وذلك من خلال التركيز على التفاصيل الدقيقة والمواقف البسيطة التي تحدث في إطار الحياة اليومية للشخصية.


دعك من كُل هذا، فقصة الفيلم فريدة في النوع والعرض، فهي تدور في شوارع مدينة الإسكندرية لتتناول حياة مجموعة من الفرق الموسيقية غير الظاهرة، إمّا بسبب نوعية موسيقاها كموسيقى (الهيب هوب) والـ (Metal)... أو لأنها وبكل بساطة لم تجد الفُرصة المُلائمة... ويُحاول أحد الشباب العائدين للتوّ من أمريكا ويقوم بدوره (خالد أبو النجا) أن يجمع هذه الفرق المُختلفة في حفلٍ واحد، مُحاولاً في ذاتِ الوقت أن يعمل على إصلاح علاقته بحبيبتِه السابقة، والتي تقوم بدورها (منة شلبي)... ويتداخل مع ذلك عرضًا لفن الـ Graffiti أو الكتابة والرسم على الجُدران، وكذلك هواة الـ Skateboarding المُنتشرة في أماكن مُختلفة بالإسكندرية، وفنون أخرى مثل التصوير وصناعة الأفلام القصيرة.

* ما يجعل الفيلم مُختلفًا -بجانب القصة- الإخراج المُتميز والتصوير من زوايا جديدة لم تعهدها السينما المصرية، خاصةً أن (ميكروفون) هو الفيلم الأول الذي يتم تصويره بكاميرا فوتوغرافيا واحدة فقط، استطاع بها المُصور أن يخطف واقعية الشخصيات، وبساطة الأداء... ولا أنسى الإطار الغنائي الذي افتقدته السينما المصرية أيضًا، من خلال مجموعة مُختارة ومُوّظفة من الأغاني العربية... وكشخص يهتم بالأفلام الغنائية والموسيقية الغربية، لم أتوقع أن تنال أي أغنية على إعجابي، لكن يكفي أغنية (مِرسال لحبيبتي) لـ (علي الهلباوي)، وأغنية (أبعد مكان) لفريق (ماسكارا).


* عيوب الفيلم على الرغم من أنها كانت واضحة، إلا أنها -من وجهة نظري- لم تؤثر... فقط خرجت الأحداث عن تتابعها في بعض المشاهد، والإضاءة خانت التصوير في بعض المشاهد... كما أن هُناك أحد الشخصيات التي شعرت إلى حد كبير أنها لم تكن ذات أهمية كُبرى في الفيلم، لو أنك حذفتها من سياق الأحداث لن تؤثر على الإطلاق... كذلك هُناك ما استفزني، والحق يُقال أنني لا أدري إذا كان العيب في السينما أم الفيلم، ولكن مزج الصوت مع الموسيقى لم يكن على درجة عالية من الكفاءة.

* أخيرًا... هل (ميكروفون) هو أفضل فيلمًا مصريًا شاهدته؟!... لا أستطيع الجزم بذلك، خاصةً أن هُناك مجموعة كبيرة من الأفلام التي لم أشاهدها مثل (رسائل البحر)، (هليوبليس)، و(جنينة الأسماك)... لكن (ميكروفون) بالطبع أحد هذه الأفلام الجديدة، والذي أعتبره شخصيًا نُقطة تحول في مسار صناعة السينما المصرية... أنصحك بشدة بمُشاهدة الفيلم، فقط تجنب الآراء التي تقول أن الفيلم مُمل أو غير ذلك، فمشكلة هؤلاء تكمن في الذوق، أو ربما العقل.

T
14/2/2011

6 comments:

  1. في الأول كده قبل ما أقول رأيي في الفيلم، عجبني إن مفيش خالص أي
    Spoilers !
    وعجبتني وجهة نظرك ..

    بالنسبة للفيلم بقى .. بصراحة أول ما شفت التريلر فكرني بفيلم "أوقات فراغ" عشان كان في ناس كتير كان أول ظهور ليها في التمثيل وأقصد بكلامي الفِرق اللي طلعت في الفيلم .. كنت متوقعة إن أداء خالد أبو النجا ممكن يطغى على باقي الناس في الفيلم لكن حسيت إن في توازن وهارموني عالية أوي بين الممثلين وبعضهم .. يمكن حتى أمنية قالتلي لما خلصنا الفيلم إن ممكن ناس بسيطة وأول مرة تمثل إنها تطلع في الفيلم .. ببساطة الكلام كان تلقائي جدًا لدرجة إنك تحس وانت بتتفرج إن مفيش سيناريو أصلا بل إن الناس بتكلم من دماغها كده .. نيجي تاني لحتة ال
    Cast
    إن فعلا كنت مش متوقعة إن الفيلم هيبقى على الدرجة دي من الاحترافية .. من أول التتر في بداية الفيلم بتحس إن في حاجة مختلفة .. مفيش فيلم عربي تلاقي فيه ناس شغالة في فن الجرافيتي وناس ماشية بال
    Skateboard !!
    في وجوه ظهرت في الفيلم كسرت الروتين شوية .. ساعات كده وانت بتتفرج بتبقى عاوز تخرج من جو الفرق والكلام ده زي مشهد الراجل اللي بيبيع الشرايط مثلا .. بيفكرني بالظبط بالسنجاب في فيلم Ice Age
    ممكن مالوش دور محوري في تغيير الأحداث بس بتبقى مبسوط وانت بتتفرج عليه ،، وشخصية زي "إكسلانس" .. يعني اختلف معاك في إن كل واحد كان متوظف صح في الفيلم من وجهة نظري ..

    عجبني في الفيلم إنه خرج بره الصندوق شوية اللي اتعودنا عليه في أفلام كتير لما كان يسري نصر الله بيتكلم مع مجدي وسلمى عن تصوير الفيلم .. بيفكرني بيوسف شاهين في أفلام كتير ليه لما كان دور المخرج أو كيفية اخراج الفيلم بتبقى واضحة أوي في الفيلم ..

    عجبني أوي اللوكيشن اللي كانوا بيختاروه .. خرجوا عن المألوف يعني لما تكلم حد عن اسكندرية هتلاقيه يكلمك عن الفنادق اليونانية والكلام ده .. لأ هو اختار مكان في مكان شعبي وناس كتير بقت بتروحه .. أبو رجب !! كده يوصل للناس بسهولة ..

    تصوير هااااايل !! إمكانيات بسيطة جدًا عملت فيلم روعة ويمكن فكرتني بكلام داود عبد السيد لما جه المكتبة من كام شهر واتكلم عن الأفلام محدودة الميزانية بالمقارنة بالافلام اللي احنا عارفينها زي أفلام عادل إمام اللي بيكلف إنتاجها ملايين ..

    اختيار كل أغنية كان مناسب في محله وفي حاجت بسيطة إدت طعم للفيلم زي السمكة وكوباية الشاي بلبن اللي بتشوفها ف أول اليوم ..

    باختصار عشان مطولش أكتر من كده .. أحسن حاجة في الفيلم .. إن الممثلين ناس بسيطة في أدائها وبتتأثر بكل مشهد مهما كان صغير من كتر تلقائيته .. فيلم طلع بره الصندوق وبتجيلك صدمة نفسية وعصبية لما تشوف التتر في اخر الفيلم من كتر الابهار في طريقة كتابة ال Cast !

    أحسن فيلم ؟ هرد عليك ببساطة .. مينفعش نقول عليه أحسن فيلم لإن كل زمن وليه طريقته وليه إمكانياته من حيث الاخراج والتصوير والتمثيل لكن هو طفرة كبيرة في السينما المصرية .. الموضوع بالظبط لما تلاقي أفلام قديمة في ال
    IMDB
    واخدة أعلى تقييم على الرغم من إن في أفلام جديدة أعلى في الأداء ..
    ،،
    حاجة أخيرة ..

    فمشكلة هؤلاء تكمن في الذوق، أو ربما العقل.

    لما رحنا النهاردة السينما كانت شبه فاضية .. مش عارفة ده يرجع لإن في ناس فعلا شافت الفيلم "ممل" .. أو إن الفيلم اتظلم عشان ظهر في وقت الثورة ومحدش كان هيروح سينما .. لكن بغض النظر عن ده الفيلم نجح في إنه يعمل دعاية كبيرة وناس كتير كانت عاوزة تشوفه من قبل ما يظهر بشهور .. انت بتبقى عاوز تشوف "صحابك" اللي بتظهر في الفيلم لإن فعلا مفيش منطقة في اسكندرية إلا وصوروا فيها تقريبًا ..

    كفاية كده .. :D :D
    Chapeau, Mr. T .. ;)

    ReplyDelete
  2. معلش على الرغي الكتير اللي أنا كتبته فوق ده
    :-o
    :D :D

    ReplyDelete
  3. nayera :
    asln 3yza 2a2olk aloli nro7 microphone da gamed we keda ely ha mashy yla bina
    el cinema kanit t2riban fdyaaaaaaaaa ..
    el fekra b2a an fe shwyat mashahiid 3omry ma 7nsaha zai mashad
    el brad we el shay bl lban
    babah we hwa byft7 ls7bo kol mRa
    el rossomat ely 3al 7etaa
    el Tram kan mashhad rw3aa
    el takssiat we el mashry3 we hya mshya bl 3kss lama el donya kolha mashyt bl 3kss
    try2t t3'iir el mashahid
    awel mra afkr eny momkn ykon 3ndi ast3dad eny asm3 rap we atkblo kan 2day :D
    mashahd lama gah el wlad fe byto we abtda baba 5aled y3'iir fkro we ytfa2il shwaya
    mashahd el smka we hya btnzl fel b7r
    we tb3n 25er mashhad
    ama bl nsba laktr el 7gat ely 3gbtni fl momslin :
    style labss el bent ely btrsm
    sha3r menna shlby
    sh5ssyat el ragel ely byl3b bihom kol shwaya bta3 el msr7 da
    sh5syat el wald bta3 el kssat :D
    we sh5ssyat babah
    fe 7gat ba2a wa23t mny aw 7assit enha msh motrbta zai 7etat lama fel awel alha eih el fr2 ma byn el film el was2ky we el film el rwa2y m7sstsh liha lazma wala btrbt el 227dass mfhmthash
    mrftsh massir el wld bta3 el casset daeih ya3ny mashy adrb we ba3deen mgbtosh 7aga b3dha
    bas y3ny aktr 7aga 3gbtny fl film eno ktabit el snryo bassit gedan fa 7asiit an el film da mn el tby3a mn 7ytna awii
    tslsol el 27dass el mashahid we el 23'any fe mnha kano to7faa el nhaya ely kanit wk3ya gedan gedan ..
    ana knt mot5yla eno 7ynthy b2no 7y2dr y3ml el 7fla we 7tng7 bs ely hwa fl nhaya olt ha ??
    ana 2a2dr 2a2olak da 27ssn film 2rby d5lto fe 7yaty miCrophOne :D:D

    SRy atklmt kteer awi el mrady bas el mawdoo3 sra7a ystahil xD
    thnx ya (T) 3alshan oltilna 3alih
    we nice note ;)

    nosha ^-^

    ReplyDelete
  4. olt *
    m3rftsh*
    3rby*

    nfsy ad5lo tany xD
    nosha ^-^

    ReplyDelete
  5. T :

    انتا هتبقى ناقد سينمائى عظيم أو مؤلف مبدع أو أى وظيفة فى الدنيا

    إلا دكتور

    و الله مش قادر اتصورك دكتور ابداً



    لطيفة

    عمرى مشفتلك كومنت صصغير غير فى مدونتى معرفش ليه

    انا متهيألى انتى بتردى دايماً بمقالات مش بكومنتات


    انا بافكر جدياً انى اجمع كومنتاتك دى ف مدونة ما

    بس المشكلة ان فيها حجات فرانكو :]

    أه صحيح يا تى في ناس ياما قالتلى على الفلم ممل بس على فكرة اعتقد ان عندك حق فى موضوع الذوق ده و يشهد للفلم كل الجوايز الل اخدها

    ReplyDelete
  6. T : marwan :
    ENTA ETKALMIT 3ALA KOL 7AGA BS SEBT EL2SAS BETA3 ELKESAA ELUNDERGROUND (RAPPERS) 2LY BIOASALO RESALA MEN TA7T EL2ARD LE KOL EL2RD ZI (Y-CREW FAMILY \NOSAIR=MOHAMED ABD EL8AFAR -...........)LEZEM ELNAS DI YET3ARFOO WE YEB2A LIHOM SOOT MESH TAMORA WE LAZEM YET3ARFOO 2KTAR MEN KIDA WE YEWASLLO SOTHOM L2IN KOL ELNAS ELY YESM3 ELMAWDOO3 BETA3 ELRAP DAH YE2OOL ELRAAP WE ELHIPHOP WE ELMETAL DOOL SHABAB DAI3A WE LABSIIN LEBS MEHALHIL WE BI2OLO 7AGAT KTIIR WE 3ABDA LE SHAYTAAN ANA MA3AH BS EL3ABDA 3\4 ELMETAL BS ELRAP DOL 3ANDOHOM MABDA2 WE LIHOM KADIAA WE FI MEN ELRAP MESH 3ARFIIN MEEN ELY 2DALHOM MICROPHONE WE FI NAS ME7TAGIIN MIROPHONE L2IN ANA MELA7IZ FI ELBALAD DIH EN MAFIISH 8IIR 28ANII ROMANCY WE WATNYY WE SHA3BII DAH ELI MO3TARF BIHOM LAKIN ELBIWASLOO RESALITHOM MEN TA7T EL2RD MESH 8ARDHOM SHOHRA WE WALA FLOOOS DOOL BEGAD NAS 3AIZA TEWWASAL 7AGA WE KADIA MO3IANA BS BETARI2A ELHIPHOP ELY TAL3IT MEN AMERICA WE ELY BA3D ELSHABAB 2LIT 2N LIHH MANSM3HOOSH BEL3ARBYY FA FI WELAD 2LIT 27NA LAZIM NEWASAL LE KOL EL3ALAM MEN WARA MICROPHONE FA EL7IKAYA 2WELHA WE 25ERHA WE M3NAHA WE BETKALM 3AN ELMICROPHONE FA ELFILM GAMEDD AWYY WE ANA MEN 3ASHYKI ELHIPHOP WE ELRAP BS I DON'T LIKE METAL ARBIC OR ENGLISH BS 27IB ELSOUND WE BEAT BETA3AHAA xD !!!!!
    maro - miro -moro - 2y 7aga 7elwa but i love (connection.8) thanks (T)

    ReplyDelete