Monday, February 21, 2011

عن تلوين الرصيف، وتلوين الوجوه !


* أنا مكُنتش ناوي أكتب أي حاجة عن ظاهرة الخروج لتنظيف الشوارع، وتبييض الجدران، والأهم من كده دِهان الرصيف في كل مكان بالأبيض والأسود.... لكن بعد الموقف اللي شُفته النهارده... مفيش مفّر من الكتابة، وبالتحديد العودة للكتابة بالعامية المُمتنعة مرة آخرى، لكونِها الأنسب لوصف المشهد.

و في البداية... أؤكد على تأييدي لفكرة النزول ثم التجمع ثم القيام بحملة (تنظيف) أو كيفما يتم تسميتها... سواء كانت مُنظمة خلال مجموعة أصحاب، أو حتى ضمن حملة Face Alex أو أي حاجة.
لكن دعونا لا ننكر أن كثيرًا من حملات التنظيف هذه تحولت إلى نوع من الـ Outing... حيث تبدأ بتنظيف بعض المناطق هي الأكثر (نظافة) في الإسكندرية، مثل (زيزنيا)... بجد ؟!... زيزنيا ؟!! .... ثم تنتهي العملية برحلة إلى المطعم الفُلاني... لكن لا علاقة لكل هذا بسبب كتابتي الآن...

المشهد الذي شاهدته اليوم كان كالآتي/

1- البس الجوانتي.
2- امسك الـ Roll علشان تبيض الرصيف بتاع الكورنيش.
3- ايدك التانية في البوية !!!
4- علم على هدوم اللي جنبك.
5- اعمل Face Painting بالبوية السودا على وشك، ووش اللي جنبك !!!

الحقيقة هي أن جمع كبير ممن يخرجون في هذه الحملات، لم يُشاركوا في مُظاهرات الثورة... لكن على الأقل أرادوا النزول الآن لإحداث تغيير، حتى بدون أدنى معرفة لطريقة استخدام فُرشاة الدهان !

لكن أن تتحول العملية لاستظراف أكثر من كونه رغبة في التغيير، وأن تتحول الحملات إلى وسيلة -لا نحتاجها الآن- لتعطيل المرور... يبقى لازم نقف وقفة من دي.. ونعلم الشباب كلها ازاي يبيضوا الرصيف صح... وعلى فكرة أنا والله مبسوط بمشاهد المُشاركة دي... بس فعلاً مش قادر أستوعب إن تبييض الرصيف بالأبيض والأسود حاجة مُهمة للدرجة دي ؟!!!!... هي ممكن تكون جمالية... بس مش ذات أهمية قصوى في الفترة الحالية !

أنا ليه باكتب الكلام ده حاليًا ؟!...

من أجل توجيه رسالة... فلو نويت في يوم من الأيام القادمة الخروج في حملة تنظيف أو تجميل... فيجب أن تعرف أن هُناك أماكن كثيرة أخرى في أمس الحاجة لمجهوداتك... هُناك مئات من الجدران في مناطق شعبية في حاجة إلى الدهان، من أجل محو الشتيمة المكتوبة عليها... هُناك أماكن آخرى تستطيع توجيه نشاطك هذا إليها وتُحقق إفادة حقيقية.

لا داعي لتحويل مُشاركتك الوجدانية المُقدّرة إلى نوع من الهلس...
وافتكر دايمًا إن الحكاية كلها تعود للنية، فلو كانت نيتك هي إحداث التغيير بحق، فتحية لك... أما لو كُنت تنوي الذهاب مع الفريق إلى (رحلة) تجميل المدينة، وتكتفي بالاستعراض... فأنت ما زلت في حاجة للتغيير أولاً.

دعونا نستقيد من هذه الأجازة وهذا الفراغ... لكن بدون مُبالغة !

T
21 فبراير 2011

9 comments:

  1. 3andk ha2 ya tarek :))

    bas kman fe nas btbed mhtat el teram we fe nas btwz3 shont 3la el nas el mhtaga ya3ny fe dah we dah

    bas ana m3ak fe em el waghat el ra2sya msh hya ely lazem tkon el hadf ya3ny el shwar3 el ganbya 2wla bl tgmeel ..

    ReplyDelete
  2. ezayk ya tarek ya rb tkoon b5eeer ..:)
    thanyn ... 2nta 3andk 7a2 f3ln and i agree with you w zay ma 2nta bt2ool وافتكر دايمًا إن الحكاية كلها تعود للنية، فلو كانت نيتك هي إحداث التغيير بحق، فتحية لك... أما لو كُنت تنوي الذهاب مع الفريق إلى (رحلة) تجميل المدينة، وتكتفي بالاستعراض... فأنت ما زلت في حاجة للتغيير أولاً
    bs i guess ya tarek 2n 2lmoshkla msh fehom 2lmafrood 2lorganizers homa 2lly ykono mezabteen 2lmawdoo3 sa7 w 3arfeen feen 2l2mkan 2l2wla bkda ..
    .... WELLDONE tarek :)
    Greetings :)

    ReplyDelete
  3. كلنا نتفق أن الإيجابية فى حد ذاتها شئ رائع وان المشاركة فى الوقت الحالى حتمية
    لكن فعلا يجب ان نتوقف عند الكيفية فلو فعلا قررنا نشارك يبقى من الايجابية اننا نروح الاماكن الى محتاجة فعلا مش الى عايزين نروح نشارك فيها بس منتعبش اوى ونعرف نهزر
    ودلوقت المفروض كل واحد يقف مع نفسه ويفكر ازاى يتغير ويغير فلو كانت فعلا طريقة تغيير فى الأشياء بالشكل ده ففعلا اتفق معك ان الشخص ده مازال فى حاجة لتغييرنفسه أولا
    وفعلا تبييض الرصيف شئ جمالى بس مش لازم يكون كل حاجة او نركز عليه ونسيب حاجات تانية أهم
    وأعتقد برضه إن تنظيف الشارع عمل راق ويحترم لكن فى المكان الصحيح
    ومع كل ده برضه فمازال فيه ناس بجد اتغيرت وفعلا عايزة تساهم بإلى تقدر عليه وده يعتبر أهم مكسب من الثورة

    ReplyDelete
  4. i liked it a bunch !!

    i ran to a lot of such stupid situations today, and remembered our conversations at MAC Shatbi, it's really crap of shit what those kids do, i totally agree witcha !!

    ReplyDelete
  5. ana mosh fahem el 3eal de betfakr ezzay w bos tala2ehom kolohom rakbeen 3arbyeat w rakneen f emakn 3'alat w ele bebyed odaaam costa w yere7 howa el anesa sa7bto w ye5do hot kacaw :P
    wala mac ele beksab menhom dahb ana methe2le ele fe estale belzaaat 7a2aa2 kol el 5asyer ele kanet fe el sawra :D

    ReplyDelete
  6. Respect !

    وبالنسبة لموضوع تعطيل المرور ودي حاجة لاحظتها امبارح، كان عندي فكرة وحتى عشان الناس اللي عاوز تنزل وتشارك إنها تعرف تعمل اللي عاوزاه صح،، ممكن ينزلوا الصبح .. يعني ع الساعة 8 مثلا لإن الموضوع بيبقى صعب في حدود الساعة 2،، بيبقى في ناس عاوزة تشتغل - بغض النظر في هلس ولا لأ - والطريق نفسه بيبقى زحمة في الوقت ده غير إن في ناس من اللي بتسوق في الشارع مش بيساعدوهم ولو على الاقل إنهم يقفوا عشان الناس دي تعرف تعدي الشارع وهم بيشتغلوا ..

    - اتفق معاك أوي ف موضوع الأحياء الشعبية ! موضوع محطات الترام أنا شايفاه حاجة كويسة فعلا لكن فعلا الناس بعدها بدأت تشتغل في أحياء تعتبر راقية -دي حاجة تٌحسب لهم- لكن فعلا في شوارع متبهدلة ..

    الوجه الآخر للعملة ! :-bd

    ReplyDelete
  7. عاوز الحق يا تى

    و بصراحة

    أول مرة ف حياتى احس انك فاهم سياسة


    على طول مابتفقش معاك فى النوع ده من المقالات

    بس اتفقت المرة دى

    ReplyDelete
  8. First of all, well done, your article is a model for "constructive" criticism ..
    انا لاحظت فعلا نوع من أنواع تعطيل المرور, و فى يوم كنت راكبة مع سواق تاكسى مش كبير فى السن, لما شاف الشباب بيبيضوا الرصفا ن ع البحر قال ضاحكاً: "الشباب اتجنن" .. أنا شايفة ان الفكرة فى حد ذاتها جميلة و مش جديدة لكن الجديد هو العزيمة و الطاقةالعالية اللى بعد الثورة خلّت كل واحد عايز يقوم بدور ملموس..و أنا فى الأول كنت بضايق من الناس اللى بيتقدوا التبييض و كده, لكن شعرت ان فى مبالغة و أحيانا الخروج بهدف الـ"منظر"
    لكنى بقترح حاجة, الى جانب ان فى اماكن اخرى فى حاجة لمجهودتنا أكتر من "زيزينيا", أنا ماما اقترحت عليا ا ن بدل ما احنا ننضف, احنا ممكن نعمل(تجميع)لعمال نظافة أو ناس بلا شغل, و نجبلهم المعدات و هم ينضفوا و نديهم فلوس, اهو منها الشوارع تنضف و الناس تشتغل بفلوس, لكن دى فكرة محتاجة جمعية أو مؤسسة تقدر تقوم بالمسؤليةمن حيث الاعداد و التنظيم و توافر الميزانيةو جمع الناس اللى يقوموا بمهمة التنظيف.

    ReplyDelete
  9. @Fatemah

    I personally like the idea ... hya me7taga maghood fe3lan ...

    bas I think we should consider that, especially lama el derasa tebda2 men gedeed, we maykonsh feh forsa lel awlad ye3meloh 7aga ^^

    Thanx for sharing ur points :))
    & Special Welcome for u in the blog :))

    ReplyDelete