Sunday, February 6, 2011

"The King's Speech"


The King's Speech

* على خِلاف الأفلام التي تستعرض جُزءًا من حياة العائلة الملكية البريطانية، يأتي فيلم (خِطاب الملك) The King's Speech، ليعتمد في تقديمه لا على رسم المشاهد في القصر الملكي، أو تصميم الأزياء المُترفة، ولكن على الأداء المُميز بالدرجة الأولى، ولا أعني الأداء المُنفرد... فالأداء المُنفرد سبق وأن شاهدناه مع (كايت بلانشيت) في Elizabeth أو (هيلين ميرين) في The Queenحيث تُقدم الشخصية الأساسية العمل بأكمله.
لكن في (خطاب الملك) نجد الأداء الجماعيّ هو المُسيطر، خصوصًا مع توفر فريق عمل مُميز يضُم Colin Firth، و (هيلينا بونهام كارتر)، و Geoffrey Rush.

* قصة الفيلم تتعمق داخل الروح الإنسانية، فهي تدور حول الملك (جورج السادس) ملك بريطانيا خلال أربيعنيات وخمسينيات القرن العشرين، وهو الملك الذي يُعاني من (التأتأة) أثناء الحديث، ويفشل أكثر من طبيب في علاجه، حتى ينجح أحدهم وهو (ليونيل لووج) في التقدم بحالته، ومساعدته في التغلب على خوفه الشخصي من مواجهة العامة، وإلقاء خطابه الأول قبل الحرب العالمية الأولى.



* عن الأداء... فلا شك أن (كولين فيرث) الذي ترشح للأوسكار العام الماضي عن فيلم A single Man، وهذا العام عن دوره ذاك، قد برع في تقديم دور الملك المُتلعثم غير القادر على مواجهة أبيه، أو أخيه، أو العامة، بل وحتى مواجهة نفسه.
ويُسانده Helena في دور زوجته إليزابيث، و(جيفوري راش) في دور (ليونيل لووج)، وينضم لهم مجموعة أخرى مُميزة، على الرغم من الظهور البسيط لكل من Michael Gambon (دمبلدور في أفلام هاري بوتر)، و Guy Pearce بطل فيلم Memento، وTimothy Spall(بيتر بيتجرو في أفلام هاري بوتر).

* تصدر الفيلم ترشيحات الأوسكار لعام 2011 في 12 فئة مُختلفة، أهمها أفضل فيلم وأفضل إخراج، وشخصيًا أتوقع حصوله على جائزة أفضل فيلم، خاصةً بعد مُفاجآة فوزه بجائزة اتحاد المنتجين PGA على مُنافسه The Social Network... أما بالنسبة لأفضل مُخرج فعلى الرغم من العمل المُميز الذي قدمّه المُخرج البريطاني (توم هوبر) وأيضًا رغم فوزه بجائزة Directors Guild Awards، إلا أنني أرجح فوز (ديفيد فينشر) عن فيلم الفايس بوك الشهير.

(كولين فيرث) يضمن فوزه بجائزة أفضل مُمثل، أما (جيفوري راش) فهو أقوى المُنافسين لـ Christian Bale (مُرشح فيلم The Fighter) للفوز بلقب أفضل مُمثل مُساعد... وللأسف تنعدم فرصة (هيلينا) في الفوز بأوسكار أفضل ممثلة مساعدة، وذلك لمساحة دورها المحدودة.

* أخيرًا... أنصح بمُشاهدة الفيلم، كونه فيلم ملكي راق، سيُغير من يومك، بالأداء والسيناريو المُميزيْن، والموسيقى التصويرية الهادئة... تقديري الشخصي للفيلم هو 11 من 10 !


T
6 فبراير 2011

8 comments:

  1. 11\10 .... Sounds Fair Enough !! :D

    يا ررررررررب أشوفه بقى ... !! هيهي xD
    أكيد مش محتاج أقولّك إن كلامك عن الفيلم وتقييمك ليه خلاني عاوزة أشوفه دلوقتي !! :D
    أنا من الأول وانا متوقعة إنه حيكون فوق التوقعات ... ربنا معاه ف الأوسكار .. السنة دي مليانة فعلًا !!! :D


    Thanks TT For The Quick Look For ..
    " خطــــــــــــاب الملـك " !!! هههههههههه
    xD


    Mrs.Zika Lovett .. :D

    ReplyDelete
  2. perfect review :) M7sobtk nada saad

    ReplyDelete
  3. وهو ده فيلم ...
    خِطــــاب ... الملِك !

    :D:D:D

    ReplyDelete
  4. ندى ...
    حاسس إنك داخلة قهوة ..
    LOL

    xD

    ReplyDelete
  5. آي لايك،، مستر تي ! :-bd

    بصراحة متوقعش لحد دلوقتي يكون إنه أحسن فيلم أو أحسن اخراج عشان حاجتين،، أنا مشفتش كل الافلام المترشحة ف مش هعرف أحكم بصراحة وكمان حاسة إن اللجنة "طبخت" إن
    Social Network
    اللي ممكن يكسب .. والله أعلم :-/

    بس اللي فعلا "عاوزاه" وبرضه مش توقع بنسبة كبيرة إن كولين فيرث يكسب أحسن ممثل وجيفوري راش ياخد أحسن ممثل في دور مساعد بس برضه محتاجة أشوف
    The Fighter ..

    مع إن هيلينا مش مترشحة بس فعلا أثبتت إنها تعرف تمثل أي دور تقريبًا ومستواها أرتفع عن قبل كده ..

    اخر حاجة .. عجبني أوي الافتتاحية بتاعة البوست إن فعلا ف الفيلم كان مفيش تسليط للضوء على القصر والأزياء وكده على أد تمثيل الأشخاص نفسهم ..

    Nice Review ! :-bd

    ReplyDelete
  6. Hello LG ..
    :))

    3ala fekra Helena metrash7a ! xD

    T

    ReplyDelete
  7. karim speech .... !!
    اول كملة امي قلتها لي بعد ما شافت الفيلم معايا .... عشان ساعات بتهته في الكلام هيهيهيهيهيهي

    بجد الفيلم تحفة لان بحب النوعية دي من الافلام بحبها جداا .. خصوصا اني شفت فيلم the Queen

    قبل الفيلم ده بيومين بس .. فكان دماااااااااغ عالية ... عجبني اووووي الاداء بتاع كولين فيرت كان هايل يمكن كان افضل شيء بجد في الفيلم هو الاداء حسيت انه ملك فعلا .. كفاية المشهد اللي اخوه الملك ادوارد قلده وهو بيتهته مشهد جاااااااامد وفعلا زي ما قلت لاول مرة بنشوف الفيلم لمجرد اداء هايل ولا ديكور ولا ملابس .. برغم ان كل ده كان موجود برضو .... هلينا ادائها كان ممتاز وفي كذا مشهد عجبتني خصوصا المشهد اللي دخلت فيها مرات دكتور الملك وهي في بيتهم والمشهد الاخير اللي كان اثناء القاء الخطاب بتاع الملك ... الشيء الوحيد اللي معجبنيش هو موضوع الملك ادوارد الثامن اخو الملك جورج اللي اتنازل عن العرش .. حسيت ان موضوع من جهة التاريخ مينفعش يبان كده .. واخيرا الملكة اليزبيث شافت الفيل وقالت للجرايد انها معجبة جدااا بالفيلم وباداء كولين فيرث بالذات وانها حست فعلا انه والداها ...!!
    ودمتم سلامين

    ReplyDelete
  8. إيه ده بجد ؟؟؟؟
    أنا أساسًا بعد ما خلصت الفيلم دورت على اسمها .. معلش السٌطل بقى ..
    :D :D

    ReplyDelete