Friday, June 25, 2010

أحـمـر !


لا لأنني أتحدث في مسألة فُلان القتيل أو الشهيد
- والله وحده أعلم - !
أو لأنني انحاز مع كُل جموع الشعب ..
أو حتى لإنني أؤيد أي تصرف ..

لكنها فقط تحية لتلك الوقفة ..
فقط لأنها تمت في صمت : ))

T




أحـمـر!




- سألتُها وهي تُهروِل !
سألتُها وهي تجذبُني بيدِها المُتيبسة:
" أُماه .. لِمَ الجميعُ اتشحَ بالسواد ؟ "

أجابتني ولا زلنا نُهروِل:
 "يا ولدي .. ما عاد اللونُ يفرُق ..
والسواد هو من أجلِ إظهارك وحسب ..
فلونك أنت هو الأهم ! "

- سألتُها وأقدامنا تتخبط ..
سألتُها وردائي الأحمر يلفِتُ كُلَ انتباه :
"أُماه ... ما بالهم صامتون؟ "

فأجابتني وقعد انعطفنا عن الطريقِ فجأة:
" يا ولدي .. في الصمتِ الفِرار ..
وما عاد غير الصمتِ يُسمع لدينا ! "


- سألتُها والصمتُ يُلاحقُنا أينما تقدمنا ..
كُنا نخطو نحو البحر ..
حيث اتجه الجميع وتأمل :
"أُماه .. لماذا يقفون ؟ ..
 إلامَ ينظرون ؟ "

حملتني بتروٍ، واخترقت الأمواج..
أجابتني وهي تتنهد:
" قد حان الوقتُ ...
إنهم جميعًا ينتظرونك..
وسيتذكرونك طويلاً .. "


- مسحتُ على شعرِها الذي تيبس كيدِها ..
شعرُها أسود ..
ردائُها أسود ..
والجموعُ في الخلفيةِ سوداءٌ تتلهف !

ثُم ناديتُها: "أُماه !! "

أجابتني: "لستُ أُمك ! "

"أُماه !"

"لستُ أُمك !"

لم أدرِ ممِ أتعجب ..
 منها .. أم ممن يُحدقون في ردائي الأحمر !

- ناديتُها مرة أخيرة: "أمُاه !"

لكنها جثت على الرمال ...
تحملُني وتحمِلها المياه ..

ثُم أغرقتني !
تركتني أتجردُ من لوني !
تركتني أذوبُ لأتركَ لطخةً حمراء لن تُمحى قريبًا ! 

لا أتذكرُ سوى كلماتها :
" يقفون صامتين ..
ينتظروني أن أغسلَ لهم خزيًا تعلّق ..
فرُبما أصبحَ في الصمتِ ارتياح ! "



    TNT
25/6/2010





23 comments:

  1. - اليوم ..
    الجمعة 25/5/2010
    كانت الوقفة الصامتة على كورنيش الاسكندرية ..

    أي نعم أنا موقفتش ..
    وده لإن ليا وجهة نظر في الموضوع ..
    وعارف إنها وجهة نظر بطيخية إلى حدٍ ما ..

    بس على امتداد الكورنيش ..
    كان فعلا فيه ناس كتير واقفة ..
    لابسين أسود ..
    وضهرهم للبلد ..

    كانوا شباب ..
    وبنات !

    وأطفال !
    وستات كُبار في السن ..

    ويمكن السبب اللي خلاني أكتب القصة دي ..
    هي إن الناس كانت مُلتزمة ..
    أو على الأقل ده اللي شفته ..
    ولأول مرة تقريبًا ..
    يفهم عدد كبير من شعبنا معنى الوقفة السلمية الصامتة ..

    وأهم حاجة إن محدش قدر يقرب لهم...
    لإنها كانت حتبقى قلة أدب ..
    إنك تروح تقول لبنتين عندهم 10 و 12 سنة ..

    اتحركوا من هنا !!

    لو إن مفيش حاجة بعيدة عن البلد !


    T

    ReplyDelete
  2. OPaa :D gamda 2oy ;) ya wad ya gamed enta :D keep it up :D
    TDY

    ReplyDelete
  3. ذكرتني بأيام مضت تركت في وجداني تأثير رائع
    و لكن هيهات ان تعود
    ذكرى الكتابة يا T من احلى الذكريات

    التاعبيرات صريحة و واضحة
    و اسلوب السرد منظم
    للأمام دائما
    thanks for tagging

    ReplyDelete
  4. مُتشكرين يا عم تيدي بيير :D

    على فكرة .. الناس كانوا ناحية كليوبترا أكتر بمراحل !

    وناحية جليم وسان ستيفانو أكتر وأكتر !

    T

    ReplyDelete
  5. - ولاء ..

    أولا // يا أهلا وسهلا بيكي في البلوج بتاعتي :))
    منورة بجد ..

    يارب تفتحيها دايمًا ..

    أنا برضه افتكرت أيام زمان ..
    ويا ليت الزمان يعود يومًا ..

    شُكرا بجد على رأيك ..

    it means a lot

    : )

    T

    ReplyDelete
  6. tare2 gamda awii bgd i'm touched klmha kawi awi we ktabtha mo2sera bgd keep writting it's getting better than evrey post u write even enhom bardo gamden awiiiii keep it up T

    ReplyDelete
  7. - سمة ..

    ثانكس يا سمة على رأيك :))

    الحمد لله إنها عجبتك ..

    T

    ReplyDelete
  8. 7elwaa gdnnn ya T :D .. !!!
    el esloop 3gbny awy .. ;)
    Keep It Up .. !!
    Mohab Essam

    ReplyDelete
  9. طااارق ،،

    المرة دي أنا فعلاً مش عارفة أكتب كونت ،، بس كل اللي أقدر أقوله ما شاء الله عليك وتصفيق حاااااااااد كالعادة بجد !!

    =D> =D> =D>

    المرة دي اللي لفت نظري بعيدًا عن لغتك،، أفكارك نفسها !! ممكن الفكرة ومعالجتك ليها أكتر حاجة عجبتني،، مش عارفة لو أنا فهمت اللي عاوز توصله ولا لأ،، بس أنا قريت البوست كإن الولد ده هو خالد اللي مات واللي ماشية معاه هي أمه بس مجازًا يعني،، أقصد إنك كنت بتشير للوطن نفسه كواحدة ماشية ولابسة إسود وماشية مع الولد ده وسط الناس وبتييجي عند البحر وبترميه فيه ..

    ممكن تقول على دماغي لاسعة،، بس أول ما قريتها فكرتني بفكرة عروس النيل اللي أخدناها ف التاريخ الفرعوني ف المدرسة،، بس ف الحالة دي،، البلد بتضحي بالولد ده عشان الناس تفوق وتعمل حاجة ضد الظروف الحالية الموجودة ..
    =======
    ثُم ناديتُها: "أُماه !! "

    أجابتني: "لستُ أُمك ! "

    "أُماه !"

    "لستُ أُمك !"

    ممكن لما قريت الجزء ده،، فهمت البوست بالطريقة دي،، زي ما تكون بتتخلص منه،، بس في نفس الوقت في هدف من ده بعدين،، يعني هي مش عاوزة تعمل ده بالذات لما قالتله "لست أمك"،، هي أمه بس بتحاول تجرد نفسها من مشاعر الأمومة اللي بتتناقد مع اللي بتعمله وعاوزة تضحي بيه،، لإن في هدف أسمى للحاجة اللي بتعملها،،

    يُتبع !
    :D

    ReplyDelete
  10. فكرة استخدامك للبحر نفسها عجبتني،، ممكن إنت متكونش قاصد ده،، لإن الوقفة الصامتة كانت عند البحر عمومًا بس فكر كده ف الموضوع لو هي رمته ف نار مثلاً،، مهو الاتنين كانوا وسيلة إنه يموت،، لكن البحر عمومًا من الحاجات الدالة على النقاء أو وسيلة إن الناس تنقي بيها روحها أو تفكيرها من أي مشاعر سلبية جواهم .. ف اللي يقرا النوت دي،، وقصدي هنا بشخص برا البلد مثلاً،، البحر أو النهر بصفة عامة بيبقى ليهم الدلالة دي وده دعم النص بتاعك أكتر .. وإنت عمومًا وضحت الفكرة دي ف آخر سطرين ولا حاجة ..

    - أنا بس كان عندي سؤال،، بحكم يعني إني ماليش ف الأدب العربي عمومًا ،، البوست دي تندرج تحت بند خاطرة بس بشكل قصصي شوية؟؟ عشان الحكاية دي بلاقيها كتير وساعات مش بعرف أحدد نوع النص نفسه ..
    :S
    ممكن الكلام اللي قلته ده بعيد عن اللي كنت عاوزتوصله،، بس عمومًا أحييك على تفكيرك ف الموضوع بالطريقة دي .. طريقة بجد مختلفة وخيال رائع !!

    ما شاء الله !! ده اللي كنت عمالة أقوله وأنا بقراها ..

    ثااااانكس فور ذا تااااج يا طارق .. ^ ^
    =D>

    معلش بقى الكومنت اطول من البوست !
    =))

    ReplyDelete
  11. - مُهاب ..
    ازيك يا ويمبي كيد ؟ :D

    شُكرا يا مُهاب على ردك ورأيك : ))

    ReplyDelete
  12. - هاللو لطيفة ..

    والله بُصي أنا وأنا باكتب ..
    تعمدت إني أسيب العملية مفتوحة شوية ..

    وتوقعت إن حيكون فيه أكتر من ظن بالفكرة ..

    ويمكن انتي جالك ظنين من الظنون دي ..
    يعني فكرة الولد بالشخص اللي اتوفى ..

    وفكرة الست بإنها الوطن وإنها بتضحي بيه ..


    - أما أنا بقى كُنت أقصد ايه ..
    فأنا كنت اقصد الفكرة التانية ..
    وهي فكرة الوطن ..
    أما الولد فهو مش مجرد الشخص اللي مات وذنبه !
    لكنه هو كل الخزي والعار اللي لحق بالوطن ..

    واللي من كتر ما فاض بالناس .. وقفوا علشان يشوفوه والوطن بيحاول يتخلص منه !


    - عن الأسلوب ..
    أنا شخصيا كتبتها على إنها قصة قصيرة ..
    وهي فيها عناصر القصة .. أعتقد يعني ..

    محتاجة بس تتكتب جنب بعضها يعني ..
    مش حتفرق كتير .. هيهي

    ثانكس يا لطيفة ..
    منورة كالعادة ..

    T

    ReplyDelete
  13. i like it ya tarek shklk keda bi2ol mwhooob :P:P:P

    ReplyDelete
  14. Tare2 bgd it touches awy awy fo2 matetswar i was about to cry :) hehe banota b2a..
    el mohem
    ثُم أغرقتني !
    تركتني أتجردُ من لوني !
    تركتني أذوبُ لأتركَ لطخةً حمراء لن تُمحى قريبًا !

    لا أتذكرُ سوى كلماتها :
    " يقفون صامتين ..
    ينتظروني أن أغسلَ لهم خزيًا تعلّق ..
    فرُبما أصبحَ في الصمتِ ارتياح ! "
    gamda awy el goz2ya de 2saret fya awy..
    msh 3arfa leh w ana ba2raha 7asset kda enha btfkrny b 7aga bs eh msh 3arfa bs once eny bt5ylha kda fe e7sas 3`areb..bs bgd gamda awy
    keep going Mr. T ;)

    ReplyDelete
  15. - ايسسو ..

    يا اهلا بيكي :))
    الحمد لله إنها عجبتك وأثرت فيكي كده ..
    شيء أفخر بيه : ))

    شكرا ايسسو ..




    - أسراء رمضان ..

    ثانكس :))

    T

    ReplyDelete
  16. ازيك يا طارق


    انا خدت الاجازة و فضيت لمدونتك بقى يا حلو و مدونتى انا كمان هع

    القصة روعه

    انا مش هتكلم عن وجهات النظر و كده اظن اي حد عندى ع الفيس عارف كويس و جهة نظرى ف موضوع الولد اللى بيحب المزيكا و مات من التعذيب

    و فعلاً انا بجد بعد الوقفة بدأت احس بإيجابية ف الشعب كله الشعب كله بيتصرف بإيجابية ف مواقف كتيرة


    النهاردة و انا جاي ف المشروع السواق كان عايز ياخد من راجل اجرة زيادة بس الراجل اعترض وده لحد دلوقتى طبيعى بس اللى مش طبيعى ان فى راجل عجوز راح قام و قال للراجل بتاع المشروع لو مش هتديله حقه انا كمان هاخد اجرتى و انزل و راح باصيصلنا و قال و الشباب اللى بيحب بلده دول هياخدو اجرتهم كمان و ينزلو
    وقد كان و نزل كل اللى كانوا ف المشروع عن طيب خاطر

    و فرحت جداً جداً بالراجل العحجوز و بالايجابية بتاعت كل المشروع


    و بجد القصة اكتر من روووووووووووووووووعه و مش هقول نقد لأنى مش لاقى

    ReplyDelete
  17. الموضوع جميل أوى , بس أنا شايف إن الخلاصة كلها فى أخر 9 سطور , فيهم معنى , رسالة و "فكر" اللى خلى باقى الكلام كلة فى البداية شبة ملوش لازمة بعد متخلص قراية

    لكن أنا عن نفسى غير مقتنع تماما بإن فى الصمت إرتياح, و
    كمان اللى بيحصل دلوقتى مش صمت و مش إرتياح

    " ثُم أغرقتني !
    تركتني أتجردُ من لوني ! "
    طيب و إية لونك الجديد ؟
    إنت بئيت من غير ألوان ؟
    من غير أهداف ؟
    من غير مشاعر ؟

    البحر مش بيلغى ألوان و لا بيمحى ذكريات , لكن الفكرة عاملة زى الفوتو كوبى


    بس الصراحة نا شايف إن وجهة النظر " الشبة بطيخية " اللى إنت بتؤول عليها عملت جدار بينك و بين الناس اللى كانت وأفة و خلتك تشوف الموضع فى البترينة, لو كنت نزلت أنا كتأكد إنك كنت حتطلع حاجة أقوى من كدة بكتيير و مؤثرة

    و كفاية كدة و أنا عن نفسى مليش دعوةو مخلينى فى حالى
    R :-p

    ReplyDelete
  18. gamda gedan ya tare2 sara7a 2oslobak feha 2oslob fnaaaaaaaan RAGEL MSH MAN :D

    ReplyDelete
  19. - مُصطفى ..
    يا اهلا وسهلا بيك ..
    طبعا الكومنت بتاعك ده عندي بمليون جنيه بجد ..

    عجبتني اوي حكايتك في المشروع ..
    بجد حكاية مؤثرة ..
    وحتى لو ده كان نموذج بسيط ومش حنلاقيه كتير ..
    إلا إنه في النهاية نموذج !!

    تحية ليك يا مُصطفى ..
    وشكرا لردك ده :))

    وطبعا تنور البلوج في أي وقت ..
    ومستني البلوج بتاعتك ..

    T

    ReplyDelete
  20. - رامز يا رامز ..

    أخيرًا ظهرت ..
    والله انت عارف أصلا انا باحب اعملك تاج دايما في الحاجات السياسية أو اللي لها علاقة بالسياسة ..
    علشان آرائك عادةَ مُختلفة معايا ..
    - كالعااااااااااااادة-
    سرطان وقوس بقى .. هيهي


    بُص أنا حاقولك حاجة ..
    أنا مش باقول إني زعلان أو فرحان إني منزلتش الوقفة دي ..

    بس أنا واحد من الناس مكنتش لسه مستوعب إنها حتحصل فعلا وبالنجاح ده ..
    + أنا لو مكانهم كُنا لبسنا أبيض ..
    وهي دي وجهة النظر البطيخية .. ويمكن ليا فيها مُبرر ..

    بس عمومًا مش ده موضوعنا ..

    أنا عارف إن دي سلبية ..
    بس على الأقل .. بعد ما شفت الوقفة أثرت عليا بإيجابية ..
    وحبيت إني أتغير ..

    فيعني التغيير كويس في النهاية ..

    يُتبع ..

    ReplyDelete
  21. - أما بالنسبة للقصة ..
    فأنت تقريبًا مفهمتش أنا أقصد ايه ..
    وده مش مشكلة .. لإني زي ما قلت .. كل واحد يقدر يفهمها زي ما هو عاوز ..

    بس دفاعًا عن قصتي يعني ..
    فأنا اللون الأحمر أقصد بيها الخزي والعار ..
    خزي واحد بس ! لإنهم في بلدنا كتير !

    وهو اتجرد من لونه .. بس مش اختفى ..
    لونه فضل معلّم في البحر ..
    لإنه وصمة عار علينا على طول الزمن ..

    لكن على الأقل (من خلال الوقفة) الناس تنفست الصعداء ولو لمرة ..

    يعني القصة كلها مديح في الوقفة ..


    شكرا يا رامز ..
    منوّر البلوج :))

    T

    ReplyDelete
  22. nayera said :
    bos hwa ana mafhmtsh awi el mawdoo3 bytklm 3an eih bas try2at el ktaba 3agbtny we el 5atima 3agbtny aktar 7aga :D:D:D:D Thnx 4 the tag we keep it bgad :D

    ReplyDelete
  23. اولا السلام عليكم ثانيا لون المدونة الجديد عجبنى ثالثا بقى انا مش من هواه القصص الرمزيه ومعرفش ليه وده من وانا صغيرة بس فيه مواقف لازم يكون فيها الكتابه بالرمز لان الموضوع عادة بيكون اكبر كتير من قصة او وصف عادي القصة عجبتنى ولقيتها من احسن الحاجات اللى عبرت عن الموضوع اللى حصل الوقفه الاحتجاجية يا طارق انا شوفت صورها وناس صحاب اختى راحوا بجد كانت اكتر من شىء محترم وشىء نادرا نلاقيه هنا تحياتى ليك يا مستر
    t
    على القصة دي
    سارة

    ReplyDelete