Monday, March 29, 2010

اصـطـدام !

أيها القوم ..
يوم الخميس اللي فات، خرجت عن المعتاد ونزلت متأخر من بيتنا !
والأدهى إني رجعت متأخر، الساعة 11 !!! ... دي مُصيبة طبعًا ..

ما علينا...
المهم، وأنا راجع حصل موقف في السكة ..
كتبت عنه قصة، وكتبتها لغرضٍ ما في الواقع ..
وعلشان كده أحب أقول إن القصة دي قصة نفسية من الدرجة الأولى ..
يعني محدش ييجي يقول لي انه مفهمش حاجة ..
علشان حاقوله 5 × 7 ...
هعععع ..
وبالمناسبة، وصف الموقع في القصة حقيقي تمامًا حتى آخر جملة، وهي الأهم بالنسبة لي !


Enjoy

:D

اصـطـدام !

العاشرة مساءًا ... وليلُ الإسكندرية يشُع برودة ...
ينطلق بنا (الميكروباص) بسُرعةٍ وهمية، بينما الجميع مُستسلِم للطريق.
إمرأةٌ عجوز تنام في المقعدِ الخلفي، وهي تستند إلى ابنتِها المُجاورة.
ورجلٌ وشاب يجلسان جواري يتحادثان.

السائق في الأمام، يُغني على لحنٍ هاديء، وإلى جواره إمرأة شابة
تتصفح جريدة على أضواءِ الليلِ الاصطناعية !

- يتنحى السائق بسلاسة إلى جانب الطريق...
صافرة تنبيه عميقة، تبعِها اصطدام عنيف، ومكابح !!

نزل السائق على الفور ليتفحص الموقف، في حين فزِعت العجوز النائمة
في الخلف... راحت تسأل بعُنفٍ عمّا حدث للتوّ، فطمأنتها ابنتها.

عاد السائق سريعًا، ومعه أحد الرجلين المجاوريْن لي...
كان قد أنهيا الموقف وديًا مع صاحبة السيارة التي صدمتنا،
لعلّ الجميع يلحق بأواخرِ الليل.

ثم أخذ الشاب الآخر يُحلل الموقف، بينما العجوز وصاحبة الجريدة
يحمدان الله بتضرع.
هدأ الجميع، ثم انطلق السائق مُجددًا، هذه المرة بشيءٍ من الحذر.
| لا زلت أجهل لماذا لم أشعر بالاصطدام !! |.

TNT
29/3/2010





11 comments:

  1. هيهي
    لا بجد فوق الفزيع ياطارق
    ،
    ،
    اكيد عندكو في سكان الفضاء مبيحسوش باصطدامات الكرويين اللي شبهنا،

    وبعدين بما ان قطتي ضايعة دلوقتي فانا مش فايقة اغتت عليك في القصة

    بس حلوة يا معلم

    ReplyDelete
  2. فزيع !
    فضاء !
    كرويين !
    معلم !

    واضح ان القطة مأثرة عليكِ يا (ملوخية )

    انا قلت لك على الحل علشان تلاقيها ..
    ( مياااعوووو )

    تسلمي يا معلمة !!

    T

    ReplyDelete
  3. gmda gdn ya tare2 !!
    msh gdid 3alek y3ny ; )
    bs 3'riba 7kayet enk mat7esesh bel estdam da ..
    ely wa5ed 3a2lak b2a :P:P
    keep it up man

    ReplyDelete
  4. ميكروباص يا طارق !!!!
    :D :D :D

    أممممم ،، عجبني وصفك للمشهد كالعادة ،، عنصر التكثيف فيها عالي ،، يعني وأنا بقراها،، كقارئ عادي،، مفيش جزء بصراحة حسيت أنه زيادة في القصة

    الفكرة نفسها غريبة نوعًا ما،، بس بتحصل في بعض الأحيان،، أنا شخصيًا حصلت معايامع مراعاة الفارق
    :D
    .. لكن عجبني الجانب النفسي فيها،، وجت في وقتها بصراحة برضه :D

    Great Job ya Tarek !
    :-bd

    ReplyDelete
  5. طاااااااااااااااارق ركز معاي شوية
    القصة دي بجد من احلي الحاجات اللي قريتها ليك علي الاطلاق
    بجد انا حسيت بالكلام لدرجة عجيبة جدا . القصة رغم ان الهدوء سيطر عليها الا ان فيها شيء من الاثارة

    رااااااااااااااائعة طروق

    ReplyDelete
  6. اول مرة اقرا لك حاجة يا طارق و متعجبنيش

    محدش يبصلى كده مش عجبتنى


    بس هيا شغاله


    حلوة يعنى


    بس مش زي ما عودتنا ا طارق

    ReplyDelete
  7. - عادي يعني يا مُصطفى ..
    أنا حذرتك في أول البتاعة عموما ..

    وهنا ييجي فايدة عنوان البلوج
    5 × 7

    :P:P:P:P:P

    عموما يا ولدي ..
    انا ده النوع المُفضل عندي في الكتابة ..
    وباتقبل الآراء فيه تمامًا ..
    لأنه نوع نفسي ..
    يعني حاجة تخصني ..
    فكده كده الآراء مش حتأثر فيا ...

    ثانكس فو بيينج هير على الاقل ..
    و 5 × 7

    T

    ReplyDelete
  8. يا طارق مصطفي عنده شبه ازمة نفسية من النقد . اظن انه بينقد الهواء المحيط بيه .فلازم تتقالم مع نقده
    مصطفي بيفكرني برفيق الصبان الناقد السنمائي .دائما كل الافلام مش عجباه .او زي ما تقول كده
    لا عجبه العجب ولا الصيام في رجب

    ReplyDelete
  9. هيييييييييييييه .... يعني مكنش الاصطدام ييجي جامد شويتين ونرتاح وارتاح انا شخصيًا من (!%@#$$%^).. عيب يا مصمص أكيد مش انت ....
    -يعني تصدق إن انا ممكن اتمنى كده- !!هيهيهيهيهي :D :D

    ،،
    ،،

    عادي يعني حاقول ايه كالمعتاد .. حلوة جدااا
    وعندك حق والله .. أحلى سطر ف الموضوع كله آخر سطر
    | لا زلت أجهل لماذا لم أشعر بالاصطدام" !! "|. حلوووو جدااااااااااااااا بجد
    !!
    وفعلًا العلماء متوصّلوش حتى الآن لسبب علمي، بس اعتقد ده يرجع لكوّنك (سرطــاني) يعني لو الدنيا اتشالت واتحطت مش حيتهزلك شعرة !! هيهي

    ** ملحوظة :: لو تحب يا مصمص يا صديقي استلم مصطفى شوية -لو انت مش فاضي يعني - أنا فاضية ومستعدة والواحد بقاله كتير مطلّعش طاقة الردح
    !!! :D :D :D

    ReplyDelete
  10. Taaaare2 la bgd gamda gdn fo2 el faze3a w a7b a2olk en a5er satr da aw el so2al da blzat ana sa2lto lnafsy marten wel 3'areb en el marteen kano estdam mn 3arbya w kman f nafs el makan 3ashan kda 7astha gdn..keep goin ya man :)

    ReplyDelete
  11. do 2ol mara a3mal comment here idkw, el moham ana ba7ab el stories el feha wasflel a7adath zaie de keda taba3an my fav part is the last one | لا زلت أجهل لماذا لم أشعر بالاصطدام !! | de men a7la el 7agat elley enta katbtaha fe r2ey el motoada3 and i am waiting for alot like this one .....

    ReplyDelete